UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Lutego 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Pieśń dziękczynna

Wykonawcy:

Lutosławski Quartet:

Roksana Kwaśnikowska – I skrzypce
Marcin Markowicz – II skrzypce
Artur Rozmysłowicz – altówka
Maciej Młodawski – wiolonczela

Program:

K. Szymanowski I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37
L. van Beethoven Kwartet smyczkowy a-moll op. 132

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Lutosławski Quartet / fot. Łukasz Rajchert
Lutosławski Quartet / fot. Łukasz Rajchert

W programie koncertu znakomitego Lutosławski Quartet znalazły się dwa kwartety autorstwa Karola Szymanowskiego i Ludwiga van Beethovena. Oba dzieła powstały w momentach trudnych dla twórców, którzy w muzyce szukali ukojenia dla swoich zmartwień. Z tego też względu Beethoven określił jedną z części swojego kwartetu mianem „pieśni dziękczynnej uzdrowionego”.

Szymanowski skomponował I Kwartet smyczkowy C-dur op. 37 w 1917 roku w Elizawetgradzie, dokąd jego rodzina wyjechała z majątku w Tymoszówce ze względu na trwającą rewolucję październikową. Artysta nigdy już nie powrócił do tego miejsca, jednak swoim uczuciom dał wyraz w muzyce tyleż poruszającej, co niezwykle wyszukanej pod względem barw i harmonii. Dwie pierwsze części są śpiewne, migotliwe, pełne rozmaitych efektów artykulacyjnych i brzmią nadzwyczaj barwnie oraz efektownie. Ostatnia, szybka część trzecia zawiera dość ekstrawagancki eksperyment harmoniczny, każdy z instrumentów rozpoczyna bowiem to ogniwo utworu w innej tonacji. Jednak Szymanowski opracował ten fragment w tak pomysłowy sposób, że całość jest konsonująca i nie rani uszu słuchającego. W chwytliwym motywie otwierającym tę część niektórzy komentatorzy dopatrywali się nawiązania do V Symfonii Beethovena. Po prawykonaniu kwartetu w Warszawie w marcu 1924 roku zachwycony nim Jarosław Iwaszkiewicz pisał w swojej recenzji: „Nigdy jeszcze żadne z jego dzieł nie dyszało takim żarem południa, nie upałem południa sycylijskiego czy żałobą greckiego żaru, kiedy to fletnia Pana uśmierca serca, lecz żarem soczystym, dojrzałym, pachnącym zbożem Ukrainy… zawodzenie, jakie się miesza w żarkie południe… z wysokim świergotaniem cykad”. Sam kompozytor wypowiadał się na temat utworu znacznie bardziej lakonicznie: „nie należy do kompozycji specjalnie przeze mnie lubianych, przedstawia jednak pewną wartość”.

Kwartet smyczkowy a-moll op. 132 należy do późnych dzieł Beethovena. To potężna, monumentalna, pięcioczęściowa i bardzo osobista kompozycja. Największe znaczenie miała dla artysty utrzymana w wolnym tempie część trzecia, którą pisał po przebyciu ciężkiej, potencjalnie śmiertelnej choroby i powrocie do zdrowia. Zgodnie ze słowami twórcy część ta to „pieśń dziękczynna cudownie uzdrowionego w skali lidyjskiej”. Epizod w szybkim tempie został natomiast opatrzony autorską adnotacją „Neue Kraft fühlend”, czyli „czując nową siłę”. Z zapisków Beethovena wynika również, że początkowo planował skomponować czysto instrumentalny finał IX Symfonii. Później jednak zdecydował się na zwieńczenie dzieła Odą do radości, tematy pierwotnego zakończenia wykorzystał zaś przy pisaniu piątej części kwartetu.

 

 

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
40 PLN
30 PLN

Podobne wydarzenia

20
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Ogród miłości | odwołane
Bartłomiej Duś & LutosAir Quintet
27
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Grand duo brillant | odwołane
Art Chamber Duo
17
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Pieśni bez słów
Camille Thomas / Julien Brocal
24
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Szklane piramidy
Lutosławski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie