UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Marca 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Chopin i Liszt | odwołany

Wykonawcy:

Piotr Alexewicz – fortepian

Program:

F. Chopin Polonez fis-moll op. 44, Mazurek g-moll op. 24 nr 1, Mazurek C-dur op. 24 nr 2, Mazurek As-dur op. 24 nr 3, Mazurek b-moll op. 24 nr 4, Ballada f-moll op. 52
F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III, Églogue S. 160/7 z cyklu Années de pèlerinage I, Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 oraz Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata S. 161/7 z cyklu Années de pèlerinage II

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty
Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.

Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.

W epoce rozmiłowanej w idei korespondencji sztuk Chopin tworzył dzieła abstrakcyjne. W komentowaniu ich był bardzo dyskretny, a już do szewskiej pasji doprowadzały go wymyślne, poetyckie tytuły, którymi wydawcy opatrywali partytury bez zgody artysty. Liszt uwielbiał komponować obudowaną komentarzami muzykę programową – inspirowaną malarstwem, literaturą i wydarzeniami z własnego życia. Dla Chopina najważniejszy był wyraz, dla Liszta efekt. Łączyło ich nowatorstwo języka i umiłowanie do kultury muzycznej rodzimych krajów. To właśnie autor Etiudy c-moll „Rewolucyjnej” wprowadził stylizacje polskich tańców. Pięć tego typu utworów – jednego poloneza oraz cztery mazurki – usłyszymy podczas recitalu Alexewicza. Ballada f-moll, ostatnie z czterech tak zatytułowanych dzieł Chopina, to pełen emocjonalnego rozmachu fortepianowy poemat pozbawiony pozamuzycznych odniesień, których nieraz doszukiwano się w nim na siłę. Zgodnie ze słowami Mieczysława Tomaszewskiego ballada ta „[…] niczego nie naśladuje, niczego nie ilustruje. Ona wyraża świat przeżyty i przedstawia świat możliwy, idealny, wyobrażony”.

Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Églogue to wizja idyllicznego poranka z cytatem z Wędrówek Childe Harolda Byrona, natomiast Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego. Wieczór zostanie zwieńczony wykonaniem diabolicznej, mrocznej i efektownej Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata, nazywanej także „Sonatą Dantejską”. Kompozytor ukazał w niej wędrówkę Dantego po piekle w sposób upiornie sugestywny i pod względem dźwiękowym niezwykle radykalny.

Podobne wydarzenia

20
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Ogród miłości | odwołane
Bartłomiej Duś & LutosAir Quintet
27
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Grand duo brillant | odwołane
Art Chamber Duo
17
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Pieśni bez słów
Camille Thomas / Julien Brocal
24
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Szklane piramidy
Lutosławski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie