UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
15
Kwietnia 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Źródło Aretuzy | odwołane

Wykonawcy:

Christian Danowicz – skrzypce
Robert Morawski – fortepian

Program:

C. Debussy Sonata g-moll na skrzypce i fortepian
A. Kościów Hyalia na skrzypce i fortepian
K. Szymanowski Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9, Źródło Aretuzy na skrzypce i fortepian z cyklu Mity op. 30
M. Ravel Tzigane na skrzypce i fortepian

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Christian Danowicz / fot. Łukasz Rajchert
Christian Danowicz / fot. Łukasz Rajchert

W programie koncertu kameralnego w wykonaniu Christiana Danowicza i Roberta Morawskiego znalazły się dzieła niezwykle wyrafinowane pod względem barwnym. Uzupełnieniem znanych, lubianych i cenionych kompozycji Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela i Karola Szymanowskiego będzie dzieło współczesnego twórcy Aleksandra Kościowa.

Sonata g-moll, której wykonaniem rozpocznie się koncert, jest ostatnim ważnym dziełem Debussy’ego. Powstała w 1917 roku i w zamierzeniu autora miała być trzecim ogniwem w cyklu sześciu sonat przeznaczonych na różne instrumenty, jednak francuski kompozytor nie zdołał go już ukończyć. Debussy wziął udział w prawykonaniu tego utworu jako pianista. Był to jego ostatni publiczny występ. Dzieło charakteryzuje się wysmakowaną kolorystyką oraz narracją urozmaiconą pod względem artykulacji o koronkowo brzmiące flażolety. Wiele w nim także odcinków, w których kompozytor nakazał grać skrzypkowi sur la touche (inaczej sul tasto), czyli przy gryfie, co daje miękki, nieco przyciszony i ciemny dźwięk. Po Sonacie g-moll zabrzmi ukończony w 2002 roku utwór Hyalia autorstwa urodzonego w 1974 roku w Opolu Aleksandra Kościowa, który może poszczycić się bardzo bogatym dorobkiem artystycznym.

Sonata skrzypcowa d-moll jest wczesnym dziełem Szymanowskiego, jeszcze późnoromantycznym i pozbawionym uderzającej oryginalności jego późniejszych kompozycji. Jednak dar melodyczny tego autora, połączony z umiejętnością budowania przejmującej i angażującej słuchacza narracji, sprawił, że utwór ten w zasadzie od zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Chociaż sam kompozytor w późniejszych latach za sonatą nie przepadał, to stwierdził, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”. Źródło Aretuzy, pierwszy z trzech poematów na skrzypce i fortepian z cyklu Mity, to już Szymanowski poszukujący nowych środków wyrazu, odważny i radykalny eksperymentator przekraczający kolejne granice. Niezwykle bogata jest tu paleta środków kompozytorskich: skrzypce grają momentami sul ponticello, czyli przy podstawku, co daje dźwięk ostry i jaskrawy, są tu długo trzymane migotliwe tryle i tremolanda, eteryczne flażolety czy zmysłowe glissanda. Wszystkie te środki znakomicie oddają migotanie i szemranie tytułowego źródła, a całości dopełnia giętka, arabeskowa melodyka. Szymanowski był w pełni świadom wartości Mitów, pisał o nich: „[…] moje ulubione utwory, dźwiękowo i technicznie bardzo oryginalne, a przy tym to dobra muzyka”.

Podczas pobytu w Londynie w 1922 roku Ravel spotkał węgierską skrzypaczkę Jelly d’Arányi, która wykonywała w jednym z salonów jego Sonatę na skrzypce i wiolonczelę. Kompozytor poprosił ją później o zagranie kilku węgierskich i cygańskich melodii. Skończyło się wspólnym muzykowaniem do białego rana. Ravel postanowił wówczas, że napisze dla d’Arányi nowy, dowcipny i wirtuozowski utwór. Tak powstała ukończona dwa lata później rapsodia Tzigane, która zakończy koncert. To arcybarwny pastisz i parodia efektownych (a często nawet efekciarskich) utworów skrzypcowych pisanych u schyłku XIX wieku na fali zainteresowania muzyką cygańską.

 

Podobne wydarzenia

13
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Bach romantique | odwołane
M.Niedźwiecka / Z. Pilch
20
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Ogród miłości | odwołane
Bartłomiej Duś & LutosAir Quintet
27
maja 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Grand duo brillant | odwołane
Art Chamber Duo
17
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Pieśni bez słów
Camille Thomas / Julien Brocal
24
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Szklane piramidy
Lutosławski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie