XIII wiek to stulecie Ludwika Świętego, triumfującej sztuki gotyckiej, którą dobrze reprezentuje piękny uśmiech anioła z katedry w Reims. W czasach, kiedy Francja pełna była kościołów i klasztorów, król umacniał swoją władzę kosztem wielkich panów feudalnych, a Kościół próbował opanować miejskie społeczeństwo świeckie, narodziła się muzyka świecka i polifonia.
W ślad za trubadurami, pierwszymi muzykami poetami, którzy odważyli się uwolnić od łaciny i stworzyć pieśni miłosne w swoim potocznym języku, langue d’oc, truwerzy „wynaleźli” i skomponowali utwory z tekstami w rodzimym langue d’oïl – języku młodym i pełnym energii, kształtującym się w północnej części Francji. Zostawili po sobie ogromny, niesamowicie bogaty i świeży repertuar, na który składają się głównie pieśni na cześć Damy. W ten sam sposób kreatywność i śmiałość śpiewaków katedry Notre Dame, którzy jako pierwsi stworzyli muzykę przeznaczoną na trzy lub cztery głosy, trafiła do ludzi im współczesnych – wielbicieli kunsztu i nowatorstwa, którzy nie różnili się w tym względzie od nas. Ta muzyka, daleka od niezdarności i szkicowości, pozwala nam dostrzec w nich wielkich artystów, potrafiących wzbudzać emocje słuchaczy i przenosić ich w czasie.

Salva nos, stella maris – conductus jednogłosowy, rkp. Firenze Plut29.1
Gontier de Soignies Quant oi tentir – chanson, rkp. BN fr 846
Huon de St Quentin Jerusalem se plaint – chanson, rkp. Paris BN fr 846
Mainte chancon ai fait – chanson, rkp. Paris BN na fr 1050
On doit la mère Dieu honorer – chanson, rkp. Paris BN na fr 1050
Lʼautrier matin – chanson przypisywana Ludwikowi Świętemu, rkp. Paris BN fr 12483
Gaude felix Francia – conductus dwugłosowy, rkp. Paris BN fr 1583
Thibaud de Champagne Chancon ferai – chanson, rkp. / ms Paris BN fr 846, Aussi cum l’unicorne sui chanson, rkp. Paris BN fr 846
Pater noster – conductus trzygłosowy, rkp. Firenze Plut29.1
Rogeret de Cambrai Nouvelle amour – chanson, rkp. Paris BN fr 846
Gillebert de Berneville Je nʼeusse ja chante – chanson, rkp. Paris BN fr 846
Nicholai presulis – conductus trzygłosowy, rkp. Firenze Plut29.1
Gaudens in Domino – conductus trzygłosowy, rkp. Firenze Plut29.1
Diabolus in Musica (Paryż):
Antoine Guerber – kierownictwo artystyczne
Raphaël Boulay – tenor
Emmanuel Vistorky – bas-baryton
Philippe Roche – bas
Nicolas Sansarlat – fidele średniowieczne