Tomasz Dobrzański
Tomasz Dobrzański
Forum Musicum
Franz Schubert – pieśni wielogłosowe
20.08.2021
pt.
20:00
Aula Ossolineum
Program:

Franz Schubert (1797–1828)
An die Sonne D. 439 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Gebet D. 815 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Romanze z opery Die Verschworenen D. 787 na sopran, klarnet i fortepian  (opr. / arr. A. Amore)
Lebenslust D. 609 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Hochzeitsbraten D. 930 na sopran, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Nachthelle D. 892 na tenor solo oraz dwa tenory i dwa basy z towarzyszeniem fortepianu
Schicksalslenker, blicke nieder D. 763 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Hirt auf dem Felsen D. 965 na sopran z towarzyszeniem klarnetu i fortepianu
Jünglingswonne z cyklu Vier Gesänge D. 893 na cztery głosy męskie
Die Advocaten D. 37 – tercet komiczny na dwa tenory i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Tanz D. 826 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem klarnetu i fortepianu

Wykonawcy:

Ars Cantus (Wrocław):
Aleksandra Hanus – sopran
Joanna Klisowska – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Gałek – tenor
Piotr Karpeta – baryton
Rafał Chalabala – bas
Ewa Prawucka – fortepian
Tomasz Dobrzański – klarnet romantyczny, kierownictwo artystyczne

Lokalizacja:
Aula Ossolineum
ul. Szewska 37, Wrocław
Cennik:
od 15 do 45 zł

Pieśni wielogłosowe stanowią istotną, choć mniej znaną część twórczości Franza Schuberta. Znajdujemy tu szeroką gamę form – od prostych kompozycji homofonicznych do kunsztownych opracowań z towarzyszeniem fortepianu. Podobną różnorodność wykazuje tematyka tych utworów, często pisanych pod wpływem lektur kompozytora.

Teksty utworów mówią o śmierci, zmartwychwstaniu (An die Sonne), umiłowaniu Boga (Gebet), pięknie życia (Lebenslust) i natury. Niektóre z nich powstały na zamówienie, inne zaś spontanicznie, jako rozrywka dla towarzystwa, do wykonania w kręgu przyjaciół przy różnych okazjach. Znajdziemy tu kompozycje okolicznościowe: urodzinowe, podziękowania za powrót do zdrowia (Der Tanz, Schicksalslenker, blicke nieder), pieśni-niespodzianki, miniaturowe opery komiczne (Die Advocaten, Der Hochzeitsbraten) i inne. W wypadku tych dzieł obsada wykonawcza jest często trudna do ustalenia, z pewnością więc najistotniejszą wskazówką dla wykonawców jest ich przeznaczenie. W niektórych wypadkach kompozytor wyraźnie wymagał chóru, zaznaczając to w partyturze. Dotyczy to w szczególności utworów religijnych tworzonych dla działających na gruncie kościelnym grup. Ponieważ w wypadku większości pieśni nie można określić obsady ze względu na to, że nie znamy okoliczności ich wykonania, zastosowanie pojedynczych głosów wydaje się być jedynym możliwym rozwiązaniem. Tutaj pojawia się kolejna istotna kwestia: jaka była estetyka głosu wokalnego odpowiedniego dla oddania wszelkich niuansów owych kompozycji. Są one bowiem nie tylko subtelne w warstwie harmonicznej, zawierają także elementy malarstwa muzycznego, używane są też w sposób wykorzystujący zróżnicowanie barwowe rejestrów. Zdecydowanie nieodpowiedni jest tutaj nowoczesny głos operowy, charakteryzujący się dużą siłą brzmienia i całkowitym wyrównaniem barwowym. Niewątpliwie okres życia kompozytora był dopiero początkiem prawdziwej rewolucji w estetyce głosu wokalnego. Zatem kierując się przesłankami historycznymi i przeznaczeniem utworów, w programie pieśni wielogłosowych Franciszka Schuberta artyści zdecydowali się na brzmienie zgodne z historycznym wykonawstwem muzyki.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się