UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Listopada 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Chopin i Liszt. Recital Piotra Alexewicza

Wykonawcy:

Piotr Alexewicz – fortepian

Program:

F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III; Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 z cyklu Années de pèlerinage II
F. Chopin Polonez fis-moll op. 44; 24 Preludia op. 28

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty
Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.

Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.

Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego.

Polonez fis-moll op. 44 to późne dzieło Chopina, napisane latem 1841 roku. Mało ma wspólnego ze stylizacją tańca, to raczej rozbudowana fantazja, w której pojawiają się zarówno akcenty heroiczne, jak i liryczne (w środkowej części niespodziewanie słyszymy pogodny mazurek w tonacji A-dur!). Partnerka kompozytora, George Sand, wspominała, że był to dla artysty trudny czas: „Chopin robi swoje, ale złości się na fortepian. Kiedy wierzchowiec nie spełnia jego rozkazów, wymierza mu potężne kuksańce, tak że biedny instrument aż jęczy”. Być może stąd zaskakująco mroczne i przepełnione namiętnością brzmienie tego utworu. Alexewicz zwieńczy swój występ wykonaniem zbioru 24 Preludiów op. 28. Powstały one na przełomie 1838 i 1839 roku. Chopin pracował nad nimi podczas pobytu z George Sand i jej dziećmi na Majorce. Utwory te komponował najpierw w willi niedaleko Palmy, następnie zaś w klasztorze kartuzów w Valdemossie. Idylla przemieniła się w udrękę, kiedy piękną pogodę zastąpiły ulewne deszcze, które pociągnęły za sobą gwałtowne obniżenie temperatury. Jednak zbiór ów należy do najważniejszych i najbardziej poruszających prac Chopina. Chociaż „preludium” oznacza wstęp, to miniatury te mogą być wykonywane samodzielnie. Największe wrażenie robią jako integralna całość. Współcześni w pełni docenili geniusz artysty, a zachwycony Liszt pisał o jego utworach: „to kompozycje zupełnie wyjątkowe”.

 

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
55 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
40 PLN
30 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

24
października 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Ogród miłości
Bartłomiej Duś & LutosAir Quintet
Ostatnie miejsca: 25
28
października 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Aria brillante – operowe inspiracje
Art Chamber Duo
Ostatnie miejsca: 18
04
listopada 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Oktet Schuberta
NFM Ensemble
Ostatnie miejsca: 28
02
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Śmierć i dziewczyna
Ãtma Quartet
Ostatnie miejsca: 45
09
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Muzyka i literatura
Lutosławski Quartet
Ostatnie miejsca: 42
16
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Kuropaczewski / Dębicz
Materiał z płyty Adela
20
stycznia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna
New Year with Philharmonix
 
Ostatnie miejsca: 29
27
stycznia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Violoncello piccolo
Wrocławska Orkiestra Barokowa
10
lutego 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Stradivari Quartet
 
Ostatnie miejsca: 41
17
lutego 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Źródło Aretuzy
Ch. Danowicz / R. Morawski
03
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Benedetti Elschenbroich Grynyuk Trio
 
Ostatnie miejsca: 49
17
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Sześć triów smyczkowych
Nizioł / Pujanek / Daroch
31
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Szymon Nehring i Lutosławski Quartet
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie