Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa (MAW) to jedno z niewielu wydarzeń w Europie skierowanych do wiolonczelistów z całego świata. Pełni przede wszystkim funkcję edukacyjną, przyjmując jednocześnie formę festiwalu. W ramach MAW organizowane są koncerty z bardzo szerokim repertuarem. W ich programach znajdują się zarówno utwory barokowe, jak i jazz oraz muzyka współczesna. MAW stworzono, by przybliżyć publiczności świat zespołów wiolonczelowych oraz wspomóc talenty pragnące doskonalić grę na tym instrumencie.
Pomysłodawcą i organizatorem Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej jest zespół Polish Cello Quartet. Powstał on w 2011 roku z inicjatywy wybitnych polskich wiolonczelistów: Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety i Adama Krzeszowca. W ich repertuarze znajdują się głównie dzieła oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Repertuar ten jest stale powiększany o utwory pisane współcześnie przez kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. przez Agatę Zubel, Artura Zagajewskiego, Piotra Mossa czy Annelies Van Parys.
Lipcowy koncert rozpoczną wykonania opracowań utworów Fryderyka Chopina przygotowane specjalnie z myślą o Polish Cello Quartet. W programie znalazło się sześć bardzo odmiennych kompozycji: Walc cis-moll op. 64 nr 2, Nokturn cis-moll op. posth., Preludium gis-moll op.28 nr 12, Preludium Des-dur op. 28 nr 15, Mazurek F-dur op. 68 nr 3 oraz Walc Des-dur op. 64 nr 1. Następnie zabrzmi Louange à l’Éternité de Jésus (Uwielbienie wieczności Jezusa), czyli piąte ogniwo dzieła zatytułowanego Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasu) autorstwa Oliviera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu z myślą o współwięźniach muzykach, zaś prawykonanie miało miejsce na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 roku. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją. Fragment, który zostanie zaprezentowany podczas koncertu, to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu (które zostaną zastąpione przez zespół wiolonczel). Koncert zwieńczy prawykonanie Sentieri interrotti (Szlaki przerwane) – utworu autorstwa włoskiego kompozytora Francesco Bottigliero. Jest to dzieło przeznaczone na cztery wiolonczele solo i orkiestrę wiolonczelową.