A capella Leopolis
Wratislavia Cantans w terenie
Źródła śpiewu – Bardo
07.09.2021
wt.
19:30
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Program:

Mikołaj Zieleński Viderunt omnes fines terrae – motet
Philipp Dulichius Benedicam Dominum – motet
Покаянія отверзи ми двері – monodyczny śpiew z Irmologionu lwowskiego
Mykoła Dylecki Вечірня (fragmenty)
Anonim Сіде Адам прямо Рая – koncert partesny, Плачу і ридаю – koncert partesny
Giuseppe Sarti Нині сили небесния
Maksim Berezowski Блаженні яже ізбрал; Чашу спасенія прийму; Радуйтеся праведнії; Отче наш
Artem Wedel Господи, Боже мой
Dmytro Kotko Кант про Страшний Суд – psalm lirnicki (opr. R. Stelmaszczuka według aranżacji P. Demuckiego); Через поле широкеє – psalm lirnicki (opr. R. Stelmaszczuk według aranżacji M. Łeontowycza)

Czas: 60'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

           

Lokalizacja:
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
pl. Wolności 5, 57-256 Bardo
Cennik:
od 15 do 25 zł

Koncert w wykonaniu zespołu A cappella Leopolis pod dyrekcją Ludmiły Kapustiny będzie podróżą w czasie i jednocześnie demonstracją piękna najstarszego instrumentu muzycznego – ludzkiego głosu.

Program koncertu jest wyjątkowo zróżnicowany i bogaty. Będziemy mieli okazję usłyszeć dwa motety – autorem pierwszego z nich, Viderunt omnes fines terrae, jest Mikołaj Zieleński, jeden z najwybitniejszych kompozytorów staropolskich. Z kolei Benedicam dominum to kompozycja autorstwa Philippa Dulichiusa, niemieckiego twórcy działającego na przełomie renesansu i baroku. Podczas koncertu zabrzmi także muzyka cerkiewna. Покаянія отверзи ми двері to jednogłosowy śpiew pochodzący z Irmologionu lwowskiego, czyli śpiewnika prawosławnego. Mykoła Dylecki, autor Вечірня,  to kolejny twórca reprezentujący muzykę cerkiewną. Tworzył w XVII wieku i był autorem Gramatyki muzycznej – pierwszej rosyjskiej książki z zakresu teorii muzyki. Twórca ten propagował w swojej ojczyźnie zachodni śpiew wielogłosowy, a utwory takie nazywano koncertami partesnymi. Podczas koncertu A capella Leopolis wykona anonimowe dzieło tego typu pod tytułem Сіде Адам прямо Рая.

Dzięki zespołowi ze Lwowa będziemy mieli okazję zapoznać się również z twórczością Giuseppe Sartiego, który był włoskim kompozytorem działającym w XVIII wieku. Koleje jego życia były dość skomplikowane. Karierę rozpoczynał w ojczyźnie, później przeniósł się do Danii, a ostatnich kilkanaście lat życia spędził w Rosji, na dworze cara Pawła I. Twórca ten pisał wtedy liczne dzieła religijne inspirowane prawosławną kulturą muzyczną. Należy do nich m.in. utwór Нині сили небесния, który znalazł się w programie koncertu.

Odmienne były koleje losu ukraińskiego kompozytora Maksima Berezowskiego, autora takich dzieł, jak: Блаженні яже ізбрал, Чашу спасенія прийму, Радуйтеся праведнії, Отче наш. Kształcił się on bowiem we Włoszech i to tam odnosił największe sukcesy artystyczne. Inny kompozytor pochodzący z Ukrainy, Artem Wedel, którego dzieła usłyszymy podczas koncertu, jest postacią niezwykle ciekawą. Rozwijał on świetną karierę, osiągając znaczne sukcesy, jednak w pewnym momencie zmienił swoje życie o 180 stopni. Rozdał majątek, odrzucił przyznane mu zaszczyty i wstąpił do Ławry Peczerskiej, czyli klasztoru położonego w Kijowie. Komponował utwory sakralne, a należy do nich także Господи, Боже мой, który zabrzmi w Bardzie. W programie koncertu znalazły się również psalmy lirnickie Кант про Страшний Суд i Через поле широкеє, których autorem jest Dmytry Kotko, artysta znany zarówno jako kompozytor, jak i znakomity dyrygent chóralny.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się