Recital solowy znakomitego, rozpoznawalnego na całym świecie amerykańskiego organisty – Paula Jacobsa – to świetna okazja do wysłuchania pomysłowych interpretacji utworów nie tylko należących do kanonu największych dzieł historii muzyki, lecz także tych mniej znanych. W repertuarze charyzmatycznego artysty, pierwszego, a zarazem jedynego organisty w historii, który zdobył nagrodę Grammy, znajdą się zarówno kompozycje dawne, jak i te bliższe współczesności.
Wieczór rozpocznie Koncert organowy F-dur op. 4 nr 4, napisany przez Georga Friedricha Händla wiosną 1735 roku w Londynie. Dzieło należy do cyklu sześciu tego typu utworów powstałych na wzór interludiów, wykonywanych w przerwie podczas koncertów z oratoriami artysty w prestiżowym Covent Garden. Są to pierwsze kompozycje w tym stylu przeznaczone na organy, które stały się wzorem dla późniejszych twórców literatury muzycznej na ten instrument. Wysłuchamy także twórczości organowej cieszącego się niesłabnącym uznaniem Césara Francka – nie tylko wybitnego kompozytora, ale i doskonałego instrumentalisty oraz improwizatora. Prélude, Fugue et Variation op. 18 to dzieło dedykowane Camille'owi Saint-Saënsowi, również znamienitemu organiście. Zawiera subtelne, melancholijne preludium ze śpiewną linią melodyczną typową dla muzyki romantycznej, wyrazistą fugę oraz wariacje poddające modyfikacjom materiał z początku kompozycji. Paul Jacobs zagra również Preludium i Fugę D-dur BWV 532 oraz Arioso z kantaty Ich steh mit einem Fuß im Grabe BWV 156 Johanna Sebastiana Bacha, stworzonej w styczniu 1729 roku podczas pobytu muzyka w Lipsku, na trzecią niedzielę po Objawieniu Pańskim.
Koncert ten będzie też okazją do zapoznania się z dwoma dziełami nieco mniej znanych twórców – Dudleya Bucka oraz Johna Weavera. Pierwszy z nich zasłynął głównie z podniosłej w wyrazie kompozycji organowej Concert Variations on ‘The Star-Spangled Banner’ op. 23, opierającej się na materiale muzycznym hymnu narodowego Stanów Zjednoczonych. Składający się z tematu, czterech wariacji i fughetty utwór stanowi stały punkt w wielu recitalach najznamienitszych artystów. Weaver był z kolei profesorem, a prywatnie także mentorem Paula Jacobsa. Fantasia for Organ zawarta w repertuarze będzie swoistym hołdem dla zmarłego w zeszłym roku inspirującego twórcy i pedagoga kolejnych pokoleń organistów, który zwykł podkreślać: „Gra na organach powinna być ekscytująca – to zasada numer jeden. A jeśli musisz złamać wszystkie inne, niech tak będzie!”.