Jarosław Thiel / fot. Łukasz Rajchert
Jarosław Thiel / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Violoncello piccolo
27.01.2022
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

J.S. Bach VI Suita D-dur na wiolonczelę solo BWV 1012
N. Porpora  Koncert G-dur na wiolonczelę, smyczki i b.c.
G.F. Händel Sonata C-dur op. 1 nr 7, HWV 365 ze zbioru Solos for a German Flute a Hoboy or Violin with a Thorough Bass for the Harpsichord or Bass Violin
A. Vivaldi Koncert G-dur na wiolonczelę, smyczki i b.c. RV 414



Wykonawcy:

Jarosław Thiel – wiolonczela piccolo
Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej:
Zbigniew Pilch – I skrzypce
Mikołaj Zgółka – II skrzypce
Piotr Chrupek – altówka
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Aleksandra Rupocińska – klawesyn

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

W programie koncertu z udziałem Jarosława Thiela oraz solistów Wrocławskiej Orkiestry Barokowej znalazły się dzieła czołowych kompozytorów epoki baroku, w tym Antonia Vivaldiego, Georga Friedricha Händla czy Johanna Sebastiana Bacha, a także Nicola Porpory, nieco mniej znanego włoskiego twórcy operowego, którego najsłynniejszym uczniem był Carlo Broschi znany bliżej jako Farinelli – jeden z ostatnich wielkich kastratów w historii muzyki.

Jako pierwsze zabrzmią dźwięki VI Suity D-dur na wiolonczelę solo BWV 1012 Johanna Sebastiana Bacha, należącej do zbioru sześciu suit wiolonczelowych powstałych w latach 1717 – 1723, gdy kompozytor pełnił funkcję kapelmistrza w Köthen. Kompozycja rozpoczyna się preludium, po którym następują kolejne tańce typowe dla suity barokowej – allemande, courante, sarabanda, gawot oraz gigue. Utwory te były niegdyś mało znane i rzadko wykonywane, co uległo zmianie, kiedy na początku XX wieku Pablo Casals, kataloński wiolonczelista, zdecydował się dokonać ich nagrań.

Z kolei Koncert G-dur na wiolonczelę, smyczki i basso continuo jest bodajże najbardziej znanym utworem tego typu w twórczości Nicola Porpory. Powstał prawdopodobnie w latach 1733 – 1736, gdy artysta stał na czele tzw. Opery Szlacheckiej (Opera of the Nobility), wspieranej przez ówczesnego księcia Walii – Fryderyka. Na pierwszy plan wysuwa się w nim melodyjna partia wiolonczeli, choć momentami współgra także bezpośrednio z pozostałymi instrumentami smyczkowymi oraz basem cyfrowanym. Tego wieczoru zabrzmi także śpiewna Sonata C-dur op. 1 nr 7, HWV 365 na flet prosty i basso continuo ze zbioru Solos for a German Flute a Hoboy or Violin with a Thorough Bass for the Harpsichord or Bass Violin Georga Friedricha Händla, która powstała na początku XVIII wieku. Co ciekawe, w utworze odnaleźć można zapożyczenia z innych dzieł twórcy – część trzecia zawiera nawiązania do Sonaty obojowej F-dur, piąta z kolei do jego opery Alessandro. W finale muzycy wykonają dynamiczny Koncert G-dur na wiolonczelę, smyczki i basso continuo twórcy uwielbianych przez większość Czterech pór roku – Antonia Vivaldiego.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się