UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
17
Lutego 2022
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Źródło Aretuzy

Wykonawcy:

Christian Danowicz – skrzypce
Robert Morawski – fortepian

Program:

J. Elsner Sonata D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2
C. Debussy Sonata g-moll na skrzypce i fortepian
K. Szymanowski Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9, Źródło Aretuzy na skrzypce i fortepian z cyklu Mity op. 30
M. Ravel Tzigane na skrzypce i fortepian

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

 

Christian Danowicz / fot. Łukasz Rajchert
Christian Danowicz / fot. Łukasz Rajchert

W programie koncertu kameralnego w wykonaniu Christiana Danowicza i Roberta Morawskiego znalazły się dzieła niezwykle barwne, pełne intrygujących efektów brzmieniowych. Uzupełnieniem znanych, lubianych i cenionych kompozycji Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela i Karola Szymanowskiego będzie dzieło Józefa Elsnera.

Elsner uważany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców pierwszej połowy XIX wieku. Cieszył się wielkim autorytetem nie tylko jako kompozytor, ale także jako pedagog i organizator życia muzycznego oraz założyciel i rektor Szkoły Głównej Muzyki. Pomimo tych licznych osiągnięć przez wiele lat pamiętano o nim głównie jako nauczycielu Fryderyka Chopina. Dorobek kompozytorski Elsnera wraca do łask dopiero w obecnych czasach. Doceniono na przykład przebojową, pełną energii Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2, która opublikowana została w 1805 roku i składa się z trzech części: Allegro, Scherzando. Allegretto oraz Rondo. Allegro moderato.
Sonata g-moll jest ostatnim ważnym dziełem Debussy’ego. Powstała w 1917 roku i w zamierzeniu autora miała być trzecim ogniwem w cyklu sześciu sonat przeznaczonych na różne instrumenty. Jednak francuski kompozytor nie zdołał go już ukończyć. Debussy wziął udział w prawykonaniu tego utworu jako pianista. Był to jego ostatni publiczny występ. Dzieło charakteryzuje się wysmakowaną kolorystyką oraz narracją urozmaiconą pod względem artykulacji o koronkowo brzmiące flażolety. Wiele w nim także odcinków, w których kompozytor nakazał grać skrzypkowi sur la touche (inaczej sul tasto), czyli przy gryfie, co daje miękki, nieco przyciszony i ciemny dźwięk.

Z kolei Sonata skrzypcowa d-moll jest wczesnym dziełem Szymanowskiego, jeszcze późnoromantycznym i pozbawionym uderzającej oryginalności jego późniejszych kompozycji. Jednak dar melodyczny tego autora, połączony z umiejętnością budowania przejmującej i angażującej słuchacza narracji, sprawił, że utwór ten w zasadzie od zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Chociaż sam kompozytor w późniejszych latach za sonatą nie przepadał, to stwierdził, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”. Źródło Aretuzy, pierwszy z trzech poematów na skrzypce i fortepian z cyklu Mity, to już Szymanowski poszukujący nowych środków wyrazu, odważny i radykalny eksperymentator przekraczający kolejne granice. Niezwykle bogata jest tu paleta środków kompozytorskich: skrzypce grają momentami sul ponticello, czyli przy podstawku, co daje dźwięk ostry i jaskrawy, są tu długo trzymane migotliwe tryle i tremolanda, eteryczne flażolety czy zmysłowe glissanda. Wszystkie te środki znakomicie oddają migotanie i szemranie tytułowego źródła, a całości dopełnia giętka, arabeskowa melodyka. Szymanowski był w pełni świadom wartości Mitów; pisał o nich tak: „moje ulubione utwory, dźwiękowo i technicznie bardzo oryginalne, a przy tym to dobra muzyka”.

Podczas pobytu w Londynie w 1922 roku Ravel spotkał węgierską skrzypaczkę Jelly d’Arányi, która wykonywała w jednym z salonów jego Sonatę na skrzypce i wiolonczelę. Kompozytor poprosił ją później o zagranie kilku węgierskich i cygańskich melodii. Skończyło się wspólnym muzykowaniem do białego rana. Ravel postanowił wówczas, że napisze dla d’Arányi nowy, dowcipny i wirtuozowski utwór. Tak powstała ukończona dwa lata później rapsodia Tzigane, która zakończy koncert. To arcybarwny pastisz i parodia efektownych (a często nawet efekciarskich) utworów skrzypcowych pisanych u schyłku XIX wieku na fali zainteresowania muzyką cygańską.


Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Brak
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP - os. zaszczepiona
55 PLN
55 PLN
Miejsca normalne Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
  • NFM dla Studenta
  • Bilet normalny - os. zaszczepiona
  • Bilet ulgowy - os. zaszczepiona
  • NFM dla Młodego Muzyka - os. zaszczepiona
40 PLN
30 PLN
20 PLN
15 PLN
40 PLN
30 PLN
20 PLN
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 5
27
stycznia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Violoncello piccolo
Wrocławska Orkiestra Barokowa
09
lutego 2022 | środa
godz. 20:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky gra Bacha
 
Ostatnie miejsca: 25
10
lutego 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Stradivari Quartet
 
03
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Benedetti Elschenbroich Grynyuk Trio
 
Ostatnie miejsca: 42
10
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Czarodziejski kontrabas
J. Skoczek / P. Jabłczyński
Ostatnie miejsca: 23
17
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Tria i sonaty
Nizioł / Pujanek / Daroch
Ostatnie miejsca: 40
31
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Szymon Nehring i Lutosławski Quartet
B. Bartók / D. Szostakowicz
Ostatnie miejsca: 42
21
kwietnia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Na początek i koniec czasu
Van Vauve / Gallardo / Pujanek
05
maja 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
La resurrección del ángel
Baltic Neopolis Virtuosi
09
czerwca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Nokturn i Tarantella
Sophie Pacini / Szymanowski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie