Serdecznie zapraszamy na koncert kameralny w Narodowym Forum Muzyki! Zabrzmią dzieła kompozytorów polskich, brytyjskich i czeskich w wykonaniu znakomitej pianistki Sophie Pacini i Szymanowski Quartet.
Nokturn i Tarantella op. 28 Karola Szymanowskiego to dzieło należące do lżejszego nurtu w twórczości tego kompozytora, w oryginale przeznaczone na skrzypce i fortepian. Jest to pastisz popularnych w XIX wieku wirtuozowskich utworów będących stylizacją muzyki cygańskiej i włoskiej. Szymanowski stworzył dzieło łączące przeciwieństwa. Z jednej strony mamy tu nawiązanie do utworów popularnych, nie zawsze najwyższych lotów, z drugiej zaś strony nawiązania te nie wykluczają stosowania przez kompozytora nowoczesnego języka dźwiękowego. W rezultacie powstało dzieło efektowne (a momentami nawet efekciarskie!), pełne humoru i inwencji.
Następny utwór w programie, III Kwartet smyczkowy op. 94 Benjamina Brittena, jest zupełnie odmienny. Ascetyczny, surowy, zwięzły, a jednocześnie pełny emocji. Kompozycja ma formę łukową. Jej sercem jest melancholijna część wolna (Solo), którą otaczają dwa szybkie ogniwa (Ostinato i Burlesque), a one z kolei otoczone są przez dwie części wolne (Duets i Recitative and Passacaglia). Podtytuł ostatniej części, La Serenissima, wskazuje też miejsce powstania tego ogniwa. Takim właśnie mianem określana była bowiem Republika Wenecka. Część ta zawiera także cytaty z opery Brittena Śmierć w Wenecji. III Kwartet był ostatnim ukończonym przez tego twórcę dziełem.
Ostatnim, najdłuższym i najbardziej rozbudowanym utworem w programie koncertu jest II Kwintet fortepianowy op. 81 Antonína Dvořáka. Jest on przez muzykologów zgodnie uznawany za jedno z największych arcydzieł przeznaczonych na ten skład. Pojawiają się w nim stylizacje muzyki ludowej. Wolne drugie ogniwo to dumka, czyli melancholijna ballada, zaś trzecie to ostry, dynamiczny czeski taniec – furiant. Inwencja melodyczna, umiejętnie stosowane kontrasty i dramatyzm sprawiły, że od momentu powstania dzieło to cieszy się wielką popularnością.