Serdecznie zapraszamy na koncert muzyki dawnej do Sali Wielkiej wrocławskiego Ratusza! Wrocław Baroque Ensemble poprowadzi maestro Andrzej Kosendiak, wybitny specjalista od tego typu repertuaru. W programie znalazły się dzieła trzech twórców: Marcina Leopolity, Johanna Sebastiana Bacha oraz Antonia Caldary.
Missa paschalis Marcina Leopolity uważana jest przez wielu badaczy za jedno z najwybitniejszych dzieł muzyki staropolskiej. Jej autor przyszedł na świat we Lwowie (z tego powodu nazywany jest czasem Lwowczykiem lub Marcinem ze Lwowa) pod koniec pierwszej połowy XVI wieku. Jest postacią tajemniczą, o której nadal wiemy bardzo niewiele. Żaden z jego utworów nie ukazał się drukiem za życia twórcy. Wiemy jedynie, że w 1560 roku przyjęto go na stanowisko nadwornego kompozytora Zygmunta II Augusta. Missa paschalis (czyli „Msza wielkanocna”) jest rozbudowaną, kunsztowną kompozycją pięciogłosową, w której autor przeniósł na grunt polski osiągnięcia szkoły franko-flamandzkiej.
Następnie zabrzmi dość rzadko wykonywana Sonata D-dur na violę da gamba i klawesyn obbligato BWV 1028 Johanna Sebastiana Bacha. Jest to druga ze zbioru trzech sonat przeznaczonych na instrument, na bazie którego powstała później wiolonczela. Christ lag in Todesbanden (Legł Chrystus w śmierci pętach) BWV 4 to kantata napisana na Niedzielę Wielkanocną. Należy do najwcześniejszych dzieł tego gatunku w dorobku lipskiego kantora, powstała prawdopodobnie ok. 1707 roku.
Koncert zwieńczy wykonanie recytatywu Caro Giesù i arii È morto il mio Giesù z oratorium Morte e sepoltura di Christo. Autorem tego dzieła jest Antonio Caldara – kompozytor urodzony w Wenecji, najbardziej znany ze swoich dzieł wokalno-instrumentalnych – oper, kantat i oratoriów. Działał w Mantui, Barcelonie, Rzymie i Wiedniu. To właśnie w stolicy Austrii w 1724 roku wykonano Morte e sepoltura di Christo. Dwa fragmenty, które zabrzmią podczas koncertu pod batutą maestra Kosendiaka, to ekspresyjna muzyka przepełniona cierpieniem i patosem.