Koncert kameralny z udziałem zespołu Kwartludium, w którego skład wchodzą: Dagna Sadkowska, Michał Górczyński, Paweł oraz Piotr Nowiccy, zawierać będzie kompozycje młodych twórców związanych z polską sceną muzyki współczesnej – Magdaleny Gorwy, Bartosza Witkowskiego oraz Mateusza Ryczka. Idiomem przewodzącym programowi będą tego wieczoru elementy związane z pewnego rodzaju refleksyjnością, która prowadzić będzie do kulminacyjnego dzieła w repertuarze – Pasji.
być/nie być – brzmi tytuł kompozycji Magdaleny Gorwy, absolwentki wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Twórczynię zajmuje nie tylko szeroko pojęta muzyka współczesna, ale i teatralna – spektakle z muzyką jej autorstwa wystawiane są na terenie całej Polski. Język kompozytorski artystki odznacza się interdyscyplinarnością, kompozytorka czerpie inspiracje z rozmaitych źródeł – muzyki klasycznej, elektroniki czy śpiewu. Utwór, który zabrzmi tego wieczoru w Sali Czarnej przeznaczony został na skrzypce, klarnet, perkusję i fortepian.
Z kolei Nothing to Explain na czterech wykonawców Bartosza Witkowskiego jest dziełem opartym na jednoczęściowej formie, wyraźnie rozpadającej się na kilka odcinków – tym samym stanowi esencję stylu kompozytorskiego twórcy, w którym istotną rolę odgrywa ścieranie się przeciwieństw, organiczne przejścia, gra z czasem i percepcją. Odnośnie tytułu – jak sam autor podkreśla – tu nie ma nic do wyjaśniania.
Centralnym punktem repertuaru będzie Pasja Mateusza Ryczka przeznaczona na kameralną obsadę – skrzypce, klarnety, perkusja, fortepian. Impulsem do jej skomponowania było nabożeństwo gorzkich żali, a nie, jak nakazuje tradycja, tekst Ewangelii. Stąd czteroczęściowa struktura: Pobudka, Hymn, Lament, Rozmowa duszy. W utworze nie odnajdziemy także jakiejkolwiek warstwy słownej. Fundament dla warstwy muzycznej utworu stanowi zaś zbiór melodii pochodzących z przedwojennego Wołynia. Elementy misterium, zadumy oraz przestrzennego promieniowania dźwięku składają się na nieszablonowy charakter Pasji.