Wizje ulotne to koncert multimedialny z udziałem artystów polskiej sceny muzyki współczesnej, ale także Mariana Oslislo – grafika oraz artysty związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach. Alians muzyki oraz sztuk wizualnych jest zjawiskiem historycznie dobrze udokumentowanym, jednak w ostatnich latach zdaje się być coraz silniejszy. Idea koncertu wypłynęła z inspiracji sztuką improwizacji oraz kompozycjami graficznymi zmarłej w ubiegłym roku Ewy Synowiec.
Utwory, które znalazły się w programie koncertu, w sposób szczególny traktują zagadnienie improwizacji – to właśnie ona stanowi wspólny mianownik kompozycji. Jako pierwszy zabrzmi utwór kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego – Chamber Symphony, którego prawykonanie miało miejsce pod koniec zeszłego roku w katowickim NOSPRze. Dzieło prezentuje barwowość i możliwości fakturalne orkiestry kameralnej. Muzyka złudzeń Adama Porębskiego to z kolei utwór, w którym artysta dokonuje muzycznej adaptacji zjawiska iluzji. Kompozytor operuje w nim autorską techniką wykorzystującą kontrolowane gesty wykonawcze, tworząc tym samym wizualno-audialne iluzje. Phantomaticon – dzieło Pawła Hendricha, dyrektora artystycznego festiwalu, przeznaczone na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer – jest w istocie koncertem fortepianowym. Jak podkreśla sam twórca, kompozycja czerpie z futurologicznych koncepcji Stanisława Lema.
Diabolus in musica, Bajka japońska, NDSL, Pejzaże z lotu ptaka – to tytuły kompozycji graficznych Ewy Synowiec stworzonych w latach osiemdziesiątych zeszłego stulecia. Działalność artystki związana była zarówno z kompozycją, teorią muzyki, jak i pianistyką. Jej zainteresowania wykraczały poza tradycyjną formę partytury, a poszukując nowych środków wyrazu artystka zwróciła się właśnie w stronę sztuk wizualnych. Doskonałą okazją do zapoznania się z jej twórczością będzie wysłuchanie improwizacji do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla.