Orkiestra Muzyki Nowej / fot. materiały zespołu
Orkiestra Muzyki Nowej / fot. materialy zespołu
Musica Polonica Nova
Wizje ulotne
27.05.2022
pt.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

Dariusz Przybylski Chamber Symphony (2021)
Adam Porębski Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę* (2022)
Paweł Hendrich Phantomaticon na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer (2021)
***
Ewa Synowiec Diabolus in musica (1984), NDSL cz. 4 (1983), Pejzaże z lotu ptaka (1985) – kompozycje graficzne
Kalki – improwizacja do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla

Zamówienie utworów Chamber Symphony D. Przybylskiego oraz Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę A. Porębskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie“, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 

 

Wykonawcy:

Szymon Bywalec – dyrygent
Dorota Adamczak – fortepian 
Paweł Hendrich, Adam Porębski – elektronika
Marian Oslislo – grafika tworzona na żywo 
Krzysztof Zygalski – asystent
Orkiestra Muzyki Nowej

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 65 zł

Wizje ulotne to koncert multimedialny z udziałem artystów polskiej sceny muzyki współczesnej, ale także Mariana Oslislo – grafika oraz artysty związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach. Alians muzyki oraz sztuk wizualnych jest zjawiskiem historycznie dobrze udokumentowanym, jednak w ostatnich latach zdaje się być coraz silniejszy. Idea koncertu wypłynęła z inspiracji sztuką improwizacji oraz kompozycjami graficznymi zmarłej w ubiegłym roku Ewy Synowiec.

Utwory, które znalazły się w programie koncertu, w sposób szczególny traktują zagadnienie improwizacji – to właśnie ona stanowi wspólny mianownik kompozycji. Jako pierwszy zabrzmi utwór kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego – Chamber Symphony, którego prawykonanie miało miejsce pod koniec zeszłego roku w katowickim NOSPRze. Dzieło prezentuje barwowość i możliwości fakturalne orkiestry kameralnej. Muzyka złudzeń Adama Porębskiego to z kolei utwór, w którym artysta dokonuje muzycznej adaptacji zjawiska iluzji. Kompozytor operuje w nim autorską techniką wykorzystującą kontrolowane gesty wykonawcze, tworząc tym samym wizualno-audialne iluzje. Phantomaticon – dzieło Pawła Hendricha, dyrektora artystycznego festiwalu, przeznaczone na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer – jest w istocie koncertem fortepianowym. Jak podkreśla sam twórca, kompozycja czerpie z futurologicznych koncepcji Stanisława Lema.

Diabolus in musica, Bajka japońska, NDSL, Pejzaże z lotu ptaka – to tytuły kompozycji graficznych Ewy Synowiec stworzonych w latach osiemdziesiątych zeszłego stulecia. Działalność artystki związana była zarówno z kompozycją, teorią muzyki, jak i pianistyką. Jej zainteresowania wykraczały poza tradycyjną formę partytury, a poszukując nowych środków wyrazu artystka zwróciła się właśnie w stronę sztuk wizualnych. Doskonałą okazją do zapoznania się z jej twórczością będzie wysłuchanie improwizacji do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się