Kasia Pietrzko Trio with special guests Maciej Kądziela and Andrzej Chyra / fot. Kasia Stańczyk
Kasia Pietrzko Trio with special guests Maciej Kądziela and Andrzej Chyra / fot. Kasia Stańczyk
Koncerty specjalne
Listy Norwida
29.09.2022
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:

Koncert inspirowany poezją Cypriana Kamila Norwida

Wykonawcy:

Kasia Pietrzko Trio with special guests Maciej Kądziela and Andrzej Chyra

Kasia Pietrzko – fortepian, kompozycje, wybór tekstów
Maciej Kądziela – saksofon altowy, kompozycje, wybór tekstów
Andrzej Święs – kontrabas
Piotr Budniak – perkusja
Andrzej Chyra – recytacje

Lokalizacja:
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 65 zł

Listy Norwida to projekt stworzony na specjalne zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa – jego koncepcja opiera się na muzycznej interpretacji wybranych tekstów czwartego wieszcza, czytanych przez znakomitego aktora, Andrzeja Chyrę. Świat improwizacji występuje w nim w intrygującej relacji z wyborem tekstów Norwida, będących dla muzyków impulsem do stworzenia indywidualnego i niepowtarzalnego komentarza.

Trio Kasi Pietrzko od kilku lat prężnie prowadzi swoją działalność zarówno koncertową, jak i fonograficzną. Dzięki wyróżniającej się artystycznej aktywności zespół ten stał się niezwykle spójny brzmieniowo, co niewątpliwie wpłynęło na dynamiczny rozwój jego kariery. Liderka trio to laureatka m.in. Mateusza – nagrody muzycznej Programu Trzeciego Polskiego Radia w kategorii Debiut Roku za album Forthright Stories (2018) oraz nagrody Grand Prix „Jazz Melomani” w kategorii Nadzieja Melomanów (2018). Miesięcznik „Jazz Forum” przyznał jej tytuł Nowej Nadziei 2019 roku, była również nominowana do Nagrody Muzycznej Fryderyk 2018 w kategorii Debiut Roku. W Listach… do trio dołączył saksofonista altowy Maciej Kądziela, z którym Kasia Pietrzko po raz pierwszy współpracowała w USA podczas nagrania płyty Jammin with KC w Make Believe Studios w Kansas City. Redaktor Programu Drugiego Polskiego Radia Andrzej Zieliński w artykule opisującym występ „Jazz Forum Talents” na festiwalu Jazz nad Odrą napisał: „Mnie szczególnie przypadł do gustu zaśpiew saksofonu Maćka Kądzieli, brzmiący miejscami jak lamentująca trąbka Stańki. Być może jest to jeden z powodów współpracy pianistki i saksofonisty – wszakże Kasia Pietrzko koncertowała z Tomaszem Stańką tuż przed jego śmiercią”.

Andrzej Chyra to jeden z najbardziej cenionych aktorów filmowych i teatralnych – nieustannie poszukujący nowych form wyrazu oraz nieoczywistych, artystycznych konfrontacji. Współpracował i współpracuje z najważniejszymi reżyserami, m.in. z Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Krauze, Krzysztofem Zanussim, Feliksem Falkiem, Markiem Koterskim, Jackiem Borcuchem czy Małgorzatą Szumowską. W teatrze występował w spektaklach m.in. Jerzego Grzegorzewskiego, Agnieszki Glińskiej i Grzegorza Jarzyny. W 2001 roku zagrał Dionizosa w Bachantkach Eurypidesa w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Od tej pory stale występuje w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego. Ważną częścią pracy artystycznej Andrzeja Chyry jest reżyseria operowa. Zadebiutował w tej roli w 2013 roku inscenizacją Graczy na podstawie libretta Nikołaja Gogola i z muzyką Dymitra Szostakowicza w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Na zamówienie Malta Festival Poznań podjął się także inscenizacji Czarodziejskiej góry z muzyką Pawła Mykietyna do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz ze scenografią Mirosława Bałki. Jako reżyser współpracuje też z Teatrem Wielkim Operą Narodową – w 2019 roku miała miejsce premiera wyreżyserowanej przez niego Carmen, inspirowanej m.in. kinem meksykańskiego arthouse’u Carlosa Reygadasa.

Wysłuchawszy niemal wszystkich dwudziestu siedmiu koncertów festiwalu, pozwolę sobie na koniec na prywatne odkrycie. Był to jazzowy koncert, inspirowany poezją Norwida w interpretacji Andrzeja Chyry, tria niezwykle energetycznej młodej pianistki Kasi Pietrzko, z gościnnym udziałem błyskotliwego saksofonisty Macieja Kądzieli. Ich występ stanowił nawiązanie do festiwalowego koncertu sprzed lat, kiedy to Tomasz Stańko odwoływał się do chopinowskich klimatów.
Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się