Sarah McElravy & Julian Rachlin / fot. archiwum artystów
Sarah McElravy & Julian Rachlin / fot. archiwum artystów
Koncerty kameralne
Muzyczny mesjasz
06.10.2022
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

J. Brahms Kwintet fortepianowy f-moll op. 34
R. Schumann Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Julian Rachlin – skrzypce
Radosław Pujanek – skrzypce
Sarah McElravy – altówka
Boris Andrianov – wiolonczela
José Gallardo – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Jedno z pierwszych spotkań z muzyką kameralną w nowym sezonie artystycznym odbędzie się z udziałem znamienitych instrumentalistów różnych narodowości – skrzypków Juliana Rachlina i Radosława Pujanka, altowiolistki Sarah McElravy, wiolonczelisty Borisa Andrianova, przy fortepianie zasiądzie zaś José Gallardo. W ich interpretacji usłyszymy kwintety fortepianowe pochodzące z literatury romantycznej, autorstwa Johannesa Brahmsa oraz Roberta Schumanna, których łączyła unikatowa relacja tak na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.

„I oto narodził się, wnosząc świeżą krew, z gracjami i herosami czuwającymi przy kołysce. Nazywa się Johannes Brahms” – ogłosił Robert Schumann na łamach „Neue Zeitschrift für Musik” w październiku 1853 roku, po wysłuchaniu młodego artysty, który prezentował swoje dzieła fortepianowe podczas jednego z prywatnych recitali. Spotkanie to stanowiło istotne wydarzenie w życiorysach obu kompozytorów. Przyjaźń łącząca muzyków miała przełożenie także na ich twórczość – niemal równolegle komponowali wówczas utwory należące do tych samych gatunków, również w zakresie muzyki kameralnej.

Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa powstał w latach 1862–1864, gdy Brahms, po opuszczeniu rodzinnego Hamburga, zamieszkał w Wiedniu. Dzieło uznawane jest za jedno z bardziej istotnych, a zarazem najpiękniejszych dzieł kameralistyki. Z wzorcami znanymi z klasycyzmu krzyżuje się w nim pełnia romantycznej ekspresji, co czyni kompozycję wyjątkowo atrakcyjną w odbiorze. Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44 Roberta Schumanna skomponowany został niemal dwadzieścia lat wcześniej, w pierwszych latach jego szczęśliwego małżeństwa z pianistką i kompozytorką Clarą Wieck. Jej też została dedykowana kompozycja, pianistka brała udział także w jej prawykonaniu podczas koncertu w lipskim Gewandhausie, w styczniu 1843 roku. Kwintet zapisał się na kartach historii jako klejnot romantycznego uniesienia, a zarazem doskonałego warsztatu kompozytorskiego jego twórcy. Entuzjastycznie przyjęty przez publiczność stanowi jednocześnie pierwszy z wielkich kwintetów kompozytorów następnych pokoleń, w tym m.in. wspomnianego Brahmsa, Franza Schuberta czy Césara Francka.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Fritz Kreisler: a Recital from Vienna
Benjamin Schmid / Andrea Linsbauer
07.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Barwy fletu
Carlos Bruneel / Lutosławski Quartet
14.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Hiny Maedy
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się