Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert
Lionel Sow / fot. Łukasz Rajchert
Koncerty chóralne
Immortal Bach
30.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

H. Schütz Musikalische Exequien op. 7, SWV 279–281
J.S. Bach Jesu meine Freude – motet BWV 227
H. Schütz Selig sind die Toten op. 11, SWV 391
K. Nystedt Immortal Bach op. 153

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Maria Wilgos – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Chór NFM

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Koncert solistów oraz Chóru NFM pod dyrekcją Lionela Sowa upłynie pod znakiem twórczości wielkich niemieckich kompozytorów epoki baroku – Heinricha Schütza oraz Johanna Sebastiana Bacha. Repertuaru dopełni z kolei dzieło Immortal Bach Knuta Nystedta, oparte na pieśni Komm, süßer Tod (Przyjdź, słodka śmierci) pióra lipskiego kantora.

 Koncert rozpocznie Musikalische Exequien op. 7 Heinricha Schütza, uważanego za najwybitniejszego kompozytora niemieckiego tworzącego przed Johannem Sebastianem Bachem. Jest to muzyka żałobna, napisana na przełomie 1635 i 1636 roku na uroczystości pogrzebowe hrabiego Henryka II z rodu Reussów. Zgodnie z uprawianą wówczas praktyką arystokrata pozostawił po sobie szereg wskazówek dotyczących przebiegu ceremonii, włącznie z charakterem muzyki, która winna podczas niej rozbrzmiewać. Wątpliwym jest jednak czy jego życzeniem było stworzenie przez Schütza Musikalische Exequien – wedle przekazów zamówienie pochodziło od wdowy po hrabim oraz jego synów.

„Błogosławieni są odtąd umarli, którzy w Panu umierają” – to słowa pochodzące z Biblii, a dokładniej z Apokalipsy św. Jana, będącej jedyną proroczą księgą Nowego Testamentu, przedstawiającą wizję końca istnienia obecnego świata. W Biblii Lutra początek tego zdania brzmi: „Selig sind die Toten” – i to właśnie ono stanowi kanwę tekstową kolejnej z kompozycji Schütza, która zabrzmi tego wieczoru.

Jesu meine Freude to z kolei najdłuższy, a zarazem najbardziej złożony motet znajdujący się w katalogu dzieł Johanna Sebastiana Bacha. Kompozytor nawiązuje w nim do luterańskiego hymnu o tej samej nazwie. Jego tekst przeplata w poszczególnych zwrotkach również ze słowami zawartymi w ósmym rozdziale Listu do Rzymian. Tym samym stworzył pewnego rodzaju symetrię zarówno na poziomie tekstowym, jak i muzycznym. Wieczór zwieńczą dźwięki kompozycji Immortal Bach Knuta Nystedta z 1988 roku, będącej hołdem dla ponadczasowej, nieustannie inspirującej kolejne pokolenia twórczości niekwestionowanego mistrza barokowej polifonii, przez wielu uważanego za kompozytora wszech czasów.

 

Od zmierzchu do brzasku
Chór Chłopięcy NFM
13.05
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Messe brève
Chór Dziewczęcy NFM
07.06
śr.
19:30
NFM, Sala Główna
Niemieckie requiem
Lionel Sow / Chór NFM
11.06
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się