Mirosław Kocur / fot. archiwum gościa
Mirosław Kocur / fot. archiwum gościa
Spotkajmy się w NFM
Spotkajmy się w NFM. Mirosław Kocur
16.12
pt.
18:00
NFM, foyer -1
Program:

Spotkanie z Mirosławem Kocurem

Wykonawcy:

Spotkanie poprowadzi Agnieszka Ostapowicz

Lokalizacja:
NFM, foyer -1
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
bezpłatne

Kochasz muzykę i bywasz na koncertach? A może po prostu fascynuje Cię świat sztuki i lubisz słuchać ciekawych historii? Jeśli tak, to zapraszamy na specjalny cykl „Spotkajmy się w NFM”!

Codziennie mijamy się na ulicach, jeździmy razem tramwajem, stoimy w kolejce czy siedzimy w poczekalni. Niczego o sobie nie wiemy, a tak wiele nas łączy. Postanowiliśmy wyjść naprzeciw wszystkim, którzy pragną spotkań i dyskusji poświęconych muzyce oraz wydarzeniom organizowanym w Narodowym Forum Muzyki. Gościć będziemy osobistości życia publicznego i przedstawicieli różnych zawodów, m. in.: lekarzy, naukowców, biznesmenów, polityków, duchownych, artystów i wielu innych. Podzielą się z nami swoją pasją oraz opowiedzą o miłości do muzyki!

Profesor Mirosław Kocur rozwija performatykę historyczną, studia nad źródłami teatru i sztukami rytualnymi. W rozległych badaniach łączy wiedzę o teatrze z antropologią, archeologią, neuronauką i performatyką. Studiuje performatywną sprawczość zachowań artystycznych i rytualnych. Bada społeczną skuteczność obrzędów i performansów kulturowych w świecie (Bali, Tanzania, Tybet, Madagaskar, Stany Zjednoczone, w planach Amazonia, Vanuatu). Używa też nowatorskich metod badawczych performance-as-research i practice-as-research do rozwijania nowego rozumienia „praktyki” i eksplorowania wymiaru poznawczego wydarzeń artystycznych. Profesor Kocur z powodzeniem integruje pracę naukową z artystyczną. Ukończył Politechnikę Wrocławską (1979) oraz Wydział Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych (1986). Słuszność hipotez naukowych weryfikuje w projektach artystycznych z udziałem studentów UWr i AST. Obecnie pracuje nad polską historią i teorią sztuk performatywnych, uwzględniającą zarówno przełomowe dokonania i odkrycia polskich artystów teatru w XX i XXI wieku, jak i okres staropolski, kiedy Polacy rzadko pisali oryginalne dramaty, ale żyli teatrem na co dzień. Polskim wkładem do europejskiego teatru nie były wówczas teksty, ale strategie performatywne. Jest to obszar szczególnie zaniedbany we współczesnym piśmiennictwie naukowym, zdominowanym przez teorie i praktyki badaczy anglosaskich, mało użyteczne do interpretacji sztuki polskiej. Wstępne wyniki badań profesora Kocura zostały opublikowane przez prestiżowy Cambridge University Press jako rozdział Staropolska: Theatres of Identity w przełomowej monografii A History of Polish Theatre (2022). Dwukrotny stypendysta rządu amerykańskiego (California Arts Coucil 1990-1994, Fulbright 2005). Profesor Kocur opublikował: Teatr antycznej Grecji (2001, Nagroda indywidualna MENiS i „Dolnośląski Brylant Roku”), We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie (2005, Nagroda im. Wojciecha Bogusławskiego), Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich (2010), Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza (2012), Źródła teatru (2013, Złota Seria Uniwersytetu Wrocławskiego). Większość monografii ukazała się także w języku angielskim. Profesor Kocur redaguje naukową serię „Interdisciplinary Studies in Performance” w wydawnictwie Peter Lang.

Spotkajmy się w NFM. Grażyna Pstrokońska-Nawratil
Kompozytorka
27.01
pt.
18:00
NFM, foyer -1

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się