Tomasz Dobrzański / fot. Łukasz Rajchert
Tomasz Dobrzański / fot. Łukasz Rajchert
Forum Musicum
Głośne granie około roku 1400
17.08.2022
śr.
17:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Program:

Minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia

godz. 17.00, ul. Świdnicka (na tylnej ścianie kościoła św. Doroty, św. Stanisława i św. Wacława) 
godz. 18.00, ul. Szewska (plac obok kościoła św. Marii Magdaleny)

W sytuacji złych warunków pogodowych (deszczu lub silnego wiatru) minikoncerty odbędą się w wyznaczonym czasie w Narodowym Forum Muzyki w foyer na poziomie -1.

Wykonawcy:

Alta Cappella:  
Tomasz Dobrzański – szałamaja, dudy, jednoręczna piszczałka i tuntun
Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa
Jacek Muzioł – perkusja

Czas trwania:
20 minut
Lokalizacja:
Przestrzeń miejska Wrocławia
Cennik:
bezpłatne

Ludzie zawsze ją lubili, a władza jej potrzebowała. Nie ma to jak głośna muzyka! Wymagająca fizycznego wysiłku, była domeną profesjonalnych, zrzeszonych w cechach artystów miejskich, którzy uświetniali ceremonie, akompaniowali do tańca, a także mieli za zadanie granie sygnałów z wież (stąd pochodzi ich angielska nazwa waits).

Dla rozmaitych dawnych formacji głośnych instrumentów dętych muzykolodzy wymyślili zgrabną nazwę: alta cappella – kapela głośna. Jej najbardziej charakterystycznym instrumentem była szałamaja, która wyewoluowała z przywiezionych z Bliskiego Wschodu niewielkich instrumentów stroikowych zwanych zurna. W takich zespołach pojawiały się też trąbki – początkowo proste busines, a później, w XIV i XV wieku używano najczęściej trąbki suwakowej, prekursorki puzonu. Jednak najlepsze do muzyki tanecznej i tworzenia atmosfery hałaśliwej radości były (i są) niewątpliwie dudy, instrument samowystarczalny, dysponujący własnym akompaniamentem burdonowym. W ramach zespołu alta cappella pojawiała się też piszczałka jednoręczna z bębenkiem lub innym instrumentem perkusyjnym. Obsługiwany przez jednego muzyka zestaw przez stulecia uwielbiali tancerze, a w wielu kulturach tradycyjnych przetrwał on do dziś.

Zachowany repertuar z tego zakresu jest niewielki, utworów bowiem nie zapisywano – grano je z pamięci, wiele przy tym improwizując. Znane są dziś dwa rękopisy zawierające programy jedynie taneczny, który mógł być wykonywany przez zespoły alta cappella. Zapraszamy do ich wysłuchania podczas bezpłatnych minikoncertów na wrocławskim Rynku i placu Wolności!

 

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się