Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert
Wratislavia Cantans
Oblicza Wenus
10.09.2022
sob.
19:00
Nysa, kościół pw. św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Program:

I. Tęsknota  
Bo Holten Cantigas d’amigo na chór żeński
Jean Sibelius Rakastava na chór męski op. 14

II. Udręki
Bo Holten Rota Veneris  

III. Sublimacja
Jean Yves Daniel-Lesur Le Cantique des cantiques

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Violetta Wysocka-Marciniak – sopran
Chór NFM

Czas trwania:
60 minut
Lokalizacja:
Nysa, kościół pw. św. św. Apostołów Piotra i Pawła
ul. Bracka 1
Cennik:
od 15 do 25 zł

Wenus, rzymska bogini, niezrównanie piękna, przez setki lat była źródłem inspiracji dla artystów – jako symbol różnych oblicz miłości i pożądania. Podczas koncertu złożonego z trzech ogniw Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa dokona muzycznej interpretacji Tęsknoty, Udręki i Sublimacji.

Tego wieczoru przestrzeń świątyni wypełnią dźwięki kompozycji Bo Holtena – cenionego duńskiego dyrygenta, a zarazem kompozytora. Oprócz symfonii czy koncertów solowych w jego dorobku znaczące miejsce zajmują także dzieła przeznaczone na obsadę wokalną a cappella. Wśród nich znajduje się m.in. Cantigas d’amigo na chór żeński – utwór stworzony w 2010 roku. Za kanwę literacką kompozycji posłużył zbiór średniowiecznych portugalskich poematów opowiadających o tęsknocie kobiet za przebywającymi na wojnie i na morzu mężczyznami. Holten dokonał wyboru pięciu tekstów, które stanowią fundament każdego z ogniw dzieła. Ich struktura, oparta na pewnego rodzaju powtarzalności, znajduje odzwierciedlenie w warstwie muzycznej zbioru, przejawia się to m.in. poprzez wykorzystaniu kanonu – jednej z najstarszych technik polifonicznych. Rota Veneris nawiązuje z kolei do postaci Wenus oraz wywodzącej się ze średniowiecza koncepcji miłości pełnej wzlotów i upadków. Twórca sięgnął do słów anonimowych motetów z XIII wieku odkrywających rozmaite aspekty stanu zakochania, co doskonale rezonuje ze zróżnicowaną melodyką dzieła.

Jean Sibelius do dziś uważany jest za największego spośród fińskich kompozytorów. Szczególnym uznaniem cieszy się Rakastava – cykl trzech pieśni na chór męski a cappella z 1894 roku, do którego teksty artysta zaczerpnął z Kanteletar – zbioru fińskiej poezji ludowej. Tytuły poszczególnych ogniw to Rakastava (Kochający), Rakastetun tie (Droga ukochanego) oraz Hyvää iltaa... Jää hyvästi (Dobry wieczór… Do widzenia). Koncert zwieńczy kompozycja Jeana Yvesa Daniel-Lesura – Le cantique des cantiques z 1953 roku. Uchodzi ona za niekwestionowane arcydzieło twórcy, zajmuje także szczytowe miejsce w repertuarze francuskiej muzyki a cappella ubiegłego stulecia. Tytuł dzieła odnosi się do tekstu Pieśni nad Pieśniami – biblijnego poematu lirycznego przedstawiającego miłość jako najwyższą wartość. 

Koncert współorganizowany przez:

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się