Francuska muzyka baroku charakteryzuje się niezwykłym kunsztem artystycznym oraz wyrafinowaniem w zakresie środków wyrazu, po które sięgali ówcześni twórcy. Podczas koncertu z udziałem sopranistki Claire Lefilliâtre oraz zespołu Overtone, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej na instrumentach historycznych, zabrzmią rozmaite dzieła kompozytorów oraz jednej kompozytorki reprezentujących wspomniany nurt w historii muzyki.
Jean-Baptiste Morin urodził się w Orleanie i tam też spędził większość swego życia. Istotnym epizodem, tak dla biografii francuskiego kompozytora, jak i jego twórczości, była posada w służbie Filipa, księcia Orleanu, przyszłego regenta. Na jego dworze Morin pełnił funkcję kapelmistrza, należał także do grona muzyków grywających dla monarchy. W jego twórczości zauważalna jest synteza lekkiego stylu francuskiego oraz włoskiego – zwłaszcza w kantatach. Jedną z nich, którą wykonają tego wieczoru artyści, jest Le naufrage d’Ulisse – dzieło ze zbioru Cantates françoises a une, et a trois voix, avec simphonie. Ponadto w repertuarze znalazły się jeszcze dwie kompozycje twórcy – Ouverture oraz Chaconne z datowanego na rok 1714 rok divertissement L’Himen et l’amour op. 7, będącym rodzajem epitalamium. Unifikacji tego, co francuskie i włoskie w muzyce dokonał w swym dorobku także Nicolas Bernier. Podobnie jak Morinowi, twórcy temu udało się osiągnąć idealny balans pomiędzy tymi dwoma stylami, choćby na gruncie ekspresyjnej w wyrazie kantaty Médée powstałej na początku osiemnastego stulecia.
Marin Marais zapisał się na kartach historii jako wirtuoz violi da gamby, a zarazem ceniony kompozytor. Był on uczniem samego Jeana-Baptiste’a Lully’ego, pod okiem którego z powodzeniem szlifował swój warsztat. Większość jego dzieł przeznaczona jest na obsadę z wykorzystaniem wspomnianego instrumentu. W tej grupie mieszczą się także La Mariée z Suite en la mineur z Pièces de viole oraz Menuet fantasque & Double z Suite en sol mineur. Natomiast Jacques Duphly, tworzący na styku epoki późnego baroku oraz wczesnego klasycyzmu, był doskonałym francuskim klawesynistą. Nie dziwi zatem, że jego spuścizna skoncentrowana jest głównie wokół klawesynu. Troisième Livre de Pièces de Clavecin jest przykładem zbioru niewielkich rozmiarów kompozycji, w których twórca eksponuje możliwości barwowe oraz artykulacyjne instrumentu. Podczas koncertu zabrzmi także dzieło Elisabeth Jacquet de la Guerre, pochodzącej z artystycznej rodziny klawesynistki i kompozytorki, zaliczanej do grona największych twórców działających w Paryżu w XVII i XVIII wieku. Doskonałą okazją do zetknięcia się z jej muzyką będzie wysłuchanie kantaty Judith ze zbioru Cantates françoises sur des sujets tirez de l’écriture.
Jean-Baptiste Morin Ouverture z divertissement L'Himen et l'amour op. 7
Nicolas Bernier Médée – kantata ze zbioru Cantates françoises, ou Musique de chambre (Livre IV, Paryż 1703)
Marin Marais La Mariée z Suite en la mineur z Pièces de viole (Livre V, Paryż 1725)
Élisabeth Jacquet de La Guerre Judith – kantata ze zbioru Cantates françoises sur des sujets tirez de l'écriture (Livre I, Paryż 1708)
***
Jacques Duphly Médée z Troisième Livre de Pièces de Clavecin (Paryż 1756)
Marin Marais Menuet fantasque & Double z Suite en sol mineur (Livre III, Paryż 1711)
Jean-Baptiste Morin Le naufrage d'Ulisse – kantata ze zbioru Cantates françoises a une, et a trois voix, avec simphonie (Paryż 1712); Chaconne z divertissement L'Himen et l'amour op. 7
Koncert poprzedzi prelekcja Perła manieryzmu w Żórawinie perłą architektury w Polsce prof. dra hab. Piotra Oszczanowskiego – dyrektora Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Claire Lefilliâtre – sopran
Overtone:
Klaudia Matlak – skrzypce
Julia Karpeta – viola da gamba
Maurycy Raczyński – klawesyn
Dohyo Sol – teorba