Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Obecnie wykłada tam m.in. realizację muzyki komputerowej. Był jednym z inicjatorów założenia Studia Kompozycji Komputerowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ma w swoim dorobku utwory zarówno kameralne, jak i symfoniczne. Od kilku lat czołowe miejsce w jego działalności zajmuje twórczość elektroakustyczna. Wraz z Agatą Zubel współtworzy duet ElettroVoce, w którym realizuje projekty na głos i elektronikę.
Jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest tworzenie muzyki na żywo. Wraz z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem założył grupę Phonos ek Mechanes. W jej ramach uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics (komputery są w tym nurcie kontrolowane akustycznymi instrumentami).
„Muzyka elektroakustyczna jest wyjątkowym polem do penetracji pierwotnych własności muzyki. Oprócz zakomponowania dźwiękiem określonej czasoprzestrzeni można tu „komponować” same instrumenty. Taka sytuacja pozwala obcować z istotą muzyki. Pozwala kształtować jej punkt wyjścia i zarazem condicio sine qua non – brzmienie, które samo w sobie ma charakter indywidualny. To ono stanowi nierozdzielną substancję, z której składa się muzyczny byt, jest – jak monada Leibniza – zamkniętym kosmosem”. (C. Duchnowski)
----------------------
Born in 1971 in Elbląg, Poland
Composer and pianist, born in Elbląg. He studied composition in the class of Leszek Wisłocki at the Karol Lipiński Music Academy in Wroclaw. He was one of the initiators of the Computer Composition Studio at the academy, where he currently teaches, among others, composition and computer music production. He was among the scholarship holders of the Warsaw Autumn Friends Foundation, the Minister of Culture and National Heritage, Experimentalstudio der Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR in Freiburg im Breisgau and the Ernst von Siemens Stiftung in Munich. He is the laureate of numerous awards, including the International Tribune of Electroacoustic Music of UNESCO Rome (2003) and the Gaudeamus Competition for the Performance of Contemporary Music in the Netherlands (2005).
Cezary Duchnowski composes chamber and symphonic pieces. He is the creator of multimedia projects, interactive projects, improvised and loosely related to music. His music was performed by, e.g., musikFabrik, Ensemble KNM Berlin, Court-circuit, London Sinfonietta, Deutsche Symphonie-Orchester, Ensemble Recherche, The Hilliard Ensemble, AuditivVokal Dresden, Polish National Radio Symphony Orchestra, Aukso, Orchestra of New Music at festivals in the country and abroad, e.g., during Warsaw Autumn, Ultraschall (Berlin),Sacrum Profanum (Krakow), Synthèse (Bourges), Other Spaces (Moscow), Sonic Exploration (London), Wratislavia Cantans or Musica Electronica Nova (Wrocław). For many years now, electroacoustic works have occupied the main place in his creative activity. He is half of the ElettroVoce duet, where together with Agata Zubel he does projects for voice and electronics.
He is a great advocate of improvised music who enjoys working with jazz musicians, and other artists whose passion is to create live music. Together with Paweł Hendrich and Sławomir Kupczak, he founded the Phonos ek Mechanes group devoted to doing a special type of electronic improvised human-electronics music, where computers are controlled by acoustic instruments.
“Electroacoustic music is a unique field for penetrating the original properties of music. In addition to having the ability to compose the sound in a specific space-time, you can “compose” the instruments themselves. Such a situation allows us to touch the essence of music and to shape its starting point and, at the same time, condicio sine qua non, a sound that is in itself individual in nature. It is an inseparable substance that makes musical existence, being – like Leibniz’s monad – a closed cosmos.” [C. Duchnowski]