fot. David Ignaszewski
Hespèrion XXI

Największa wartość muzyki dawnej bierze się z jej zdolności, jako uniwersalnego języka artystycznego, do wyrażania odczuć, emocji i przekazywanych z pokolenia na pokolenie idei, które nawet dziś oczarowują słuchaczy. Zespół Hespèrion XXI, w którego repertuarze znajdują się kompozycje z okresu od X do XVIII w., stale poszukuje nowych punktów stycznych pomiędzy Wschodem a Zachodem, dążąc do odzyskania i zintegrowania międzynarodowego dziedzictwa muzycznego, w szczególności kompozycji z obszarów basenu Morza Śródziemnego i dzieł powiązanych z Nowym Światem.

W roku 1974 Jordi Savall, Montserrat Figueras, Lorenzo Alpert i Hopkinson Smith założyli w Bazylei zespół muzyki dawnej Hespèrion XX, aby odzyskiwać i szerzyć bogaty i fascynujący repertuar muzyki sprzed XIX w. w oparciu o kryteria historyczne i z wykorzystaniem instrumentów z epoki. Nazwa Hespèrion w języku greckim oznacza mieszkańca Hesperii; określenie to odnosiło się do dwóch europejskich półwyspów: Iberyjskiego i Apenińskiego. Hesperia to również nazwa planety Wenus, która widoczna jest na horyzoncie po zachodzie słońca. Z chwilą nastania XXI wieku nazwa zespołu zmieniła się z Hespèrion XX na Hespèrion XXI.
Obecnie Hespèrion XXI pełni kluczową rolę w rozumieniu muzyki z okresu między średniowieczem a barokiem. Praca artystów nad wyszukiwaniem dzieł, partytur, instrumentów i nieopublikowanych dokumentów ma podwójne znaczenie i nieocenioną wartość. Z jednej strony sumienne badania zespołu poszerzają wiedzę i pogłębiają zrozumienie historycznego kontekstu, a z drugiej – ich wspaniałe koncerty umożliwiają publiczności czerpanie czystej estetycznej i duchowej radości z perełek epoki.
Od samego początku muzycy Hespèrion XXI obrali innowacyjny kurs, który doprowadził do powstania szkoły muzyki dawnej. Artyści niezmiennie uważają, że muzyka dawna jest eksperymentalnym narzędziem muzycznym i z jego pomocą dążą do najwyższego piękna i ekspresji w swoich wykonaniach. Muzyk wykonujący dawny repertuar musi poddać się oryginalnemu duchowi każdej kompozycji i nawiązać kontakt z dziełem poprzez poznanie kompozytora, instrumentu z epoki, samej kompozycji i okoliczności jej powstania. Ale jako rzemieślnik w dziedzinie muzyki musi również podejmować decyzje wykonawcze: zdolność do połączenia przeszłości z teraźniejszością i kultury z jej szerzeniem zależy od warsztatu, kreatywności i umiejętności przekazywania emocji przez artystę.

W repertuarze Hespèrion XXI znajdują się m.in. kompozycje Żydów sefardyjskich, kastylijskie romanse, utwory datowane na okres Złotego Wieku Hiszpanii i Europa de les Nacions. Najsłynniejsze programy koncertowe zespołu to Cantigas de Santa María, poematy powstałe za panowania Alfonsa X, kompozycje Żydów sefardyjskich, muzyka Jerozolimy, Istambułu, Armenii oraz Folías criollas. Dzięki wyjątkowej pracy wielu muzyków i innych artystów, którzy współpracowali z zespołem przez wiele lat jego istnienia, Hespèrion XXI nadal odgrywa kluczową rolę w odzyskiwaniu i ponownej ocenie muzycznego dziedzictwa i wciąż pozostaje formacją o światowym znaczeniu. Zespół wydał ponad 60 albumów i koncertuje na całym świecie, regularnie goszcząc na słynnych międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się