Esperanza Spalding

Czterokrotna laureatka nagrody Grammy, działaczka społeczna i pedagog Esperanza Spalding w minionym dziesięcioleciu swej artystycznej podróży łączyła gatunki, przesuwała granice i tworzyła przełomowe dzieła. Artystka ta, łącząca karierę muzyczną i kompozytorską z autorstwem tekstów piosenek, nie przestaje poszukiwać nowych form; charakteryzuje ją przy tym otwartość, postępowość i innowacyjność. Aktywnie koncertuje, uważnie podchodząc do struktury prezentowanych utworów –estradę dzieli z Herbie Hancockiem, Prince’em czy Los Angeles Philharmonic. Wielka energia emanuje z jej katalogu kilkudziesięciu nagrań z innymi muzykami i z sześciu albumów solowych.

W najnowszym projekcie Spalding, Exposure, artystka postanowiła stworzyć album od początku do końca w ciągu siedemdziesięciu siedmiu godzin, przedstawiając jednocześnie cały proces twórczy na żywo na Facebooku. To muzyczne wyzwanie było artystycznym maratonem, który nie tylko zaowocował albumem składającym się z dziesięciu utworów, lecz także powiększył społeczność fanów artystki, którzy rezygnując ze snu, oglądali każdą sekundę jej pracy.

Jej przełomowa dla muzyki transmisja na żywo miała 1,4 miliona wyświetleń, łącznie ponad cztery miliony obejrzanych minut transmisji i prawie 400 000 reakcji, komentarzy i udostępnień. Cały nakład albumu Exposure (7777 egzemplarzy) wyprzedał się jeszcze przed zakończeniem transmisji (w cenie 50 dolarów za jeden egzemplarz).

Projekt Exposure był kolejnym logicznym krokiem w karierze tej artystki-wizjonerki. W marcu 2016 roku wydała Emily’s D + Evolution, album łączący w sobie muzykę, pełne energii obrazowanie, sztukę performance’u i scenografię. Na płycie wystąpiła w pełnym energii triu, ozdabiając album bogatymi aranżacjami wokalnymi i elementami muzyki wykonywanej na syntezatorze.

Emily’s D + Evolution Spalding został przez „Los Angeles Times” uznany za „jej najbardziej fascynujący album”. Po premierze płyty przyszedł czas na występy podczas Jimmy Kimmel Live i The Late Show, a także artykuły w magazynach „Vogue” i „Nylon”. Krążek znalazł się również w rankingach „Best of 2016” takich gazet i magazynów, jak „The New York Times”, „NPR”, „Rolling Stone”, „Pitchfork”, „The Wall Street Journal”, „Spin”, „Complex” i „Time”.

Po wydaniu Emily’s D + Evolution artystka zadebiutowała jako autorka tekstów w Virgin Writes – lirycznej inscenizacji starożytnego mitu greckiego o Ifigenii (współpracowała przy niej z Yuką C. Hondą i Vangeline). Jej wystawa Esperanza Spalding Selects w Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum była czynna do stycznia 2018 roku. Występowała w Carnegie Hall z członkami Philadelphia Orchestra i NYO2 – w ramach programu Carnegie Hall dla młodych instrumentalistów w wieku 14–17 lat. Występowała również na Inauguracyjnym Balu Pokoju w Waszyngtonie.

Zainspirowana odcinkiem serialu Mister Rogers’ Neighborhood, w którym wystąpił Yo-Yo Ma, Spalding zaczęła uczyć się gry na swoimi pierwszym instrumencie – skrzypcach – w czasie, gdy większość dzieci w jej wieku właśnie uczyła się czytać. W wieku pięciu lat występowała z Chamber Music Society of Oregon w swoim rodzinnym mieście Portland. W wieku piętnastu lat, kiedy kończyła program edukacyjny, który doprowadził ją do funkcji koncertmistrza, już komponowała i grała na kontrabasie z lokalnymi zespołami. To właśnie kontrabas stał się najważniejszym instrumentem w jej pracy: dołączyła do swojego pierwszego zespołu, Noise for Pretend, jako kontrabasistka i wokalistka i w tym samym roku opuściła Chamber Music Society of Oregon. Po okresie występów z różnymi zespołami Spalding stała się jedną z najmłodszych studentek kontrabasu na Portland State University. Następnie przeniosła się do Berklee College of Music, a po ukończeniu studiów została w wieku dwudziestu lat najmłodszą wykładowczynią w historii tej prestiżowej uczelni.

Spalding została zaproszona przez Baracka Obamę do wykonania koncertu podczas uroczystości wręczenia mu Pokojowej Nagrody Nobla w 2009 roku. Oprócz Grammy artystka zdobyła też inne prestiżowe nagrody, jak NAACP Image Award dla wybitnego wykonawcy jazzowego, American Ingenuity Award w kategorii „Performing Arts” (przyznawaną przez „Smithsonian”), Frida Kahlo Award w kategorii „Innovative Creativity” oraz ASCAP Foundation Jazz Vanguard Award.

W lipcu 2017 roku Spalding została mianowana profesorem muzyki na Uniwersytecie Harvarda. Prowadzi tam szereg kursów związanych z pisaniem piosenek, aranżacją, improwizacją i wykonawstwem, angażując się nadal w muzykę będącą głosem na rzecz sprawiedliwości społecznej.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się