Sonia Prina / fot. Javier del Real
Sonia Prina

Śpiewaczka została szybko uznana za jeden z najlepszych kontraltów swojego pokolenia. Po ukończeniu studiów w klasach śpiewu i trąbki w Conservatorio di Musica „Giuseppe Verdi” w Mediolanie została przyjęta do akademii młodych śpiewaków Cantanti Lirici del Teatro alla Scala. Zadebiutowała na scenie operowej w La Scali w wieku zaledwie 23 lat jako Rozyna w Cyruliku  sewilskim Rossiniego pod batutą Riccarda Chailly i z udziałem młodego Juana Diego Flóreza jako Almavivy. Dzięki swojemu wyjątkowemu głosowi zyskała ,międzynarodowe uznanie i zdobyła kilka nagród, w tym Nagrodę im. Franco Abbiatiego, przyznawaną przez włoską krytykę muzyczną (2006), oraz nagrodę Tiberini d’Oro (2014), obie w kategorii „Najlepszej śpiewaczki roku”.

Sonia Prina współpracuje z takimi dyrygentami, jak Rinaldo Alessandrini, Giovanni Antonini, Harry Bicket, Fabio Biondi, Ivor Bolton, Alan Curtis, William Christie, Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Christopher Hogwood, René Jacobs, Paul McCreesh, Marc Minkowski, Jean-Christophe Spinosi, Patrick Summers i Jordi Savall, a także ze znanymi reżyserami, m.in. Robertem Carsenem, Davidem McVicarem, Pierem Luigim Pizzim, Johnem Copleyem i Davidem Aldenem. Ważnymi w karierze artystki były role tytułowe w operach Ascanio in Alba Mozarta (Salzburger Festspiele), Ezio Glucka (Oper Frankfurt), jak też partie Clarice w La pietra del paragone (Théâtre du Châtelet, Paryż) i Izabeli we Włoszce w Algierze Rossiniego (Teatro Regio, Turyn) oraz występ w La resurrezione Händla z Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Emmanuelle Haïm.

Sonia Prina obok dzieł epoki baroku wykonuje również repertuar romantyczny i postromantyczny. Śpiewała partie: Pani Quickly w Falstaffie Verdiego pod batutą Donata Renzettiego i Riccarda Frizzy (Berlin, Parma, Turyn), Smetona w Annie Boleyn Donizettiego w Barcelonie (obok Edity Gruberovej i Elīny Garančy), Matki, Filiżanki chińskiej, Ważki w Dziecku i czarach Ravela (Palermo i Neapol), Federiki w Luizie Miller Verdiego, a także partię altową w IX Symfonii Beethovena w Royal Albert Hall podczas BBC Proms.

Artystka ze szczególnym upodobaniem występuje w operach Händla. Kreowała role tytułowe w Juliuszu Cesarze (Paryż, Drezno, Turyn), Orlandzie (Sydney, Paryż, Drezno), Tamerlano (Monachium), Amadigi (Neapol), Rinaldzie (Zurych, Mediolan i Glyndebourne) i Lucio Cornelio Silla (Rzym). Pojawiła się na scenie również jako Bradamante w Alcinie (Paryż), Polinesso w Ariodante (Aix-en-Provence, Barcelona i San Francisco), Bertarido w Rodelindzie (Londyn i Wiedeń), Goffredo w Rinaldzie (Chicago), Amastre w Serse (San Francisco i Houston) oraz w kantacie Aci, Galatea e Polifemo (Bruksela). Jej repertuar obejmuje także tzw. trylogię Monteverdiego – Sonia Prina wykonywała partie Ottona w Koronacji Poppei z Rinaldem Alessandrinim, Penelopy w Powrocie Ulissesa z Ottaviem Dantonem, Posłanki i Nadziei w Orfeuszu z Williamem Christie (Teatro Real w Madrycie). Z Jordim Savallem wzięła udział w inscenizacjach oper Vivaldiego: Farnace (Madryt) i Teuzzone (Barcelona). W sezonie 2017/18 była artystką rezydentką w Wigmore Hall w Londynie, gdzie od 2012 r. otrzymuje zaproszenia rokrocznie. Odbywa recitale w największych miastach Europy, Ameryki Południowej i Japonii, z orkiestrami takimi jak Venice Baroque Orchestra, Il Giardino Armonico, Accademia Bizantina, Le Concert d’Astrée, Europa Galante, Kammerorchester Basel, Ensemble Matheus. Sonia Prina regularnie powraca do La Scali w Mediolanie, Théâtre des Champs-Elysées, Opéra National de Paris, Teatro Real w Madrycie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Sydney Opera House, Barbican Centre w Londynie, Lyric Opera of Chicago, San Francisco Opera, Bayerische Staatsoper, Opernhaus Zürich, ale też na Salzburger Festspiele i Festival d’Aix-en-Provence. Została zaproszona do wykonania Magnificat Vivaldiego w Watykanie pod batutą Zhang Xiana dla papieża Benedykta XVI i byłego prezydenta Republiki Włoskiej, Giorgia Napolitano.

W obszernej dyskografii artystki znalazło się kilka dzieł Händla – Il trionfo del tempo e del disinganno, La resurrezione (Virgin), Lotario (DHM), Rodelinda (Deutsche Grammophon), Ezio (Erato) – oraz Vivaldiego: Senna festeggiante, L’Olimpiade, Ottone in villa (partia tytułowa), a także solowy album Arie ritrovate (Naïve). Sonia Prina uczestniczyła w nagraniu Orfeusza Monteverdiego (Erato) i opery Ezio Glucka (partia tytułowa). Występuje na następujących płytach DVD: Ascanio in Alba (Deutsche Grammophon) i Rinaldo (Opus Arte), na których śpiewa tytułowe role, a także La pietra di paragone (Naïve). Wytwórnia Glossa wydała ostatnio trzy albumy śpiewaczki: Catone i Lucio Cornelio Silla Händla (rola tytułowa) oraz Heroes in Love – poświęcony Gluckowi solowy album, na którym znalazło się kilka światowych premier fonograficznych.

Wśród ostatnich i najbliższych angaży artystki są Mesjasz Händla w sali Musikverein w Wiedniu pod batutą Erwina Ortnera, Requiem Mozarta z Antoniem Pappano w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Il trionfo del tempo e del disinganno (Disinganno) w Royal Danish Opera, Luiza Miller (Federika) w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie oraz Lucio Cornelio Silla (rola tytułowa) z Europa Galante i Fabiem Biondim podczas Festiwalu George’a Enescu w Bukareszcie.

---

Sonia Prina quickly established herself as one of the leading contraltos of her generation. After graduating in singing and trumpet from the Conservatorio di musica ‘Giuseppe Verdi’ in Milan, she was admitted to the Academy of Lyric Opera of the Teatro alla Scala for young singers. She made her operatic stage debut at La Scala at only 23 years old as Rosina in Rossini’s Il barbiere di Siviglia conducted by Riccardo Chailly and featuring the young Juan Diego Flórez as Almaviva. Thanks to her unique voice, she received inter- national recognition and won several prizes including the Italian music critics’ Franco Abbiati Prize in 2006 and the ‘Tiberini d’Oro’ Prize in 2014 both naming her Best Singer of the Year. Sonia Prina has collaborated with conductors such as Rinaldo Alessandrini, Giovanni Antonini, Harry Bicket, Fabio Biondi, Ivor Bolton, Alan Curtis, William Christie, Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Christopher Hogwood, René Jacobs, Paul McCreesh, Marc Minkowski, Jean-Christophe Spinosi, Patrick Summers, Jordi Savall, to name just a few, and appeared in productions of Robert Carsen, David McVicar, Pier Luigi Pizzi, John Copley, and David Alden.

Career highlights include the title roles in Mozart’s Ascanio in Alba (Salzburger Festspiele) and in Gluck’s Ezio (Oper Frankfurt). She was Clarice in Rossini’s La pietra del paragone (Théâtre du Châtelet, Paris) and Isabella in L’italiana in Algeri (Teatro Regio, Turin). She performed Handel’s La resurrezione with the Berliner Philharmoniker under Emmanuelle Haïm. In addition to the Baroque period, Sonia Prina has distinguished herself in Romantic and post-Romantic repertoire. She sang Mistress Quickly in Verdi’s Falstaff with conductors Donato Renzetti and Riccardo Frizza (Berlin, Parma, Turin), Smeton in Donizetti’s Anna Bolena (Barcelona) with Edita Gruberová and Elīna Garanča, and Maman, La Tasse chinoise, La Libellule in Ravel’s L’enfant et les sortilèges (Palermo, Naples), Federica in Verdi’s Luisa Miller and Beethoven’s 9th Symphony at the Royal Albert Hall for the BBC Proms.

Particularly fond of Handel, she has sung the title roles in Giulio Cesare (Paris, Dresden, Turin), Orlando (Sydney, Paris, Dresden), Tamerlano (Munich), Amadigi (Naples), Rinaldo (Zurich, Milan and Glyndebourne), Lucio Cornelio Silla (Rome). She also performed as Bradamante in Alcina (Paris), Polinesso in Ariodante (Aix-en-Provence, Barcelona and San Francisco), Bertarido in Rodelinda (London and Vienna), Goffredo in Rinaldo (Chicago), Amastre in Serse (San Francisco and Houston), and in Aci, Galatea e Polifemo (Brussels). Sonia Prina’s repertoire comprises the Monteverdi Trilogy in which she appears as Ottone in L’incoronazione di Poppea with Rinaldo Alessandrini, Penelope in Il ritorno d’Ulisse in patria with Ottavio Dantone, Messaggera and Speranza in L’Orfeo with William Christie at the Teatro Real in Madrid.With Jordi Savall she has performed Vivaldi’s Farnace (Madrid) and Teuzzone (Gran Teatre del Liceu, Barcelona). In 2017/18 she was artist-in-residence at Wigmore Hall, London, where she has been re-invited year after year since 2012. She gives recitals in major cities throughout Europe, South America and Japan with orchestras such as the Venice Baroque Orchestra, Il Giardino Armonico, Accademia Bizantina, Le Concert d’Astrée, Europa Galante, Kammerorchester Basel, Ensemble Matheus. Sonia Prina regularly returns to La Scala in Milan, Théâtre des Champs-Elysées, Opéra National de Paris, Teatro Real in Madrid, Gran Teatre del Liceu in Barcelona, Sydney Opera House, Barbican Centre in London, Lyric Opera of Chicago, San Francisco Opera, Bayerische Staatsoper, Salzburger Festspiele, Festival d’Aix-en-Provence, Opernhaus Zürich. She was invited to sing Vivaldi’s Magnificat at the Vatican under the baton of Zhang Xian for Pope Benedict XVI and Giorgio Napolitano, the former President of the Italian Republic.

Her vast discography includes several works by Handel – Il trionfo del tempo e del disinganno, La resurrezione (Virgin), Lotario (DHM), Rodelinda (Deutsche Grammophon), Ezio (Erato) – and by Vivaldi: Senna festeggiante, L’Olimpiade, the title role in Ottone in villa and the solo album Arie ritrovate (Naïve). Sonia Prina also recorded Monteverdi’s L’Orfeo (Erato) and the title role in Gluck’s Ezio. She appears in the following DVDs: Ascanio in Alba (Deutsche Grammophon) and Rinaldo (Opus Arte) in which she sings the title roles, as well as La pietra di paragone (Naïve). With the label Glossa, Sonia Prina has recently released 3 albums: Handel’s Catone and Lucio Cornelio Silla (title role) and the solo album dedicated to Gluck Heroes in Love which includes some world premiere recordings.

Among her recent and future engagements are Handel’s Messiah at the Musikverein Wien under the baton of Erwin Ortner and Mozart’s Requiem with Antonio Pappano at the Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome. She sings Disinganno (Il trionfo del tempo e del disinganno) at the Royal Danish Opera, Federica (Luisa Miller) at the Gran Teatre del Liceu in Barcelona and the title role in Lucio Cornelio Silla with Europa Galante and Fabio Biondi at the Bucharest George Enescu Festival.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się