Michał Rot

Absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, uzyskał dyplom z wyróżnieniem w 2012 r. w klasie fortepianu Cezarego Saneckiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie fortepianu Andrzeja Ratusińskiego oraz w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim w klasie kameralistyki Michaela Flaksmana i Jeleny Očić. 

Artysta jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Najważniejszymi osiągnięciami są: wyróżnienie w Konkursie Chopinowskim im. W. Kędry w Łodzi, II miejsce oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego utworu polskiego w XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi, nagroda dla najlepszego pianisty w XVIII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach oraz IV nagroda oraz nagroda specjalna w IV Międzynarodowym Konkursie Duetów im. R. Straussa w Sofii. 

Duży wpływ na rozwój artystyczny pianisty miały spotkania z wielkimi indywidualnościami świata muzycznego. Pracował pod okiem Paula Badury-Skody, Andrzeja Jasińskiego, Elzy Kolodin, Dang Thai-Sona, Jonathana Zaka, Jose Gallardo, Eduardo Huberta, Petera Eflera, Paula Guldy, Victora Chestopala i wielu innych. 

Michał Rot prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występował na wielu festiwalach muzycznych, takich jak Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, Heidelberger Kammermusikfestival, Dni Mieczysława Wajnberga w NOSPR, Prezentacje w Żelazowej Woli, Dni Muzyki Mendelssohna, Łódzkie Schumanniana, Opus Magnum, Kubinska Hudobna Jesen, Sierpień Talentów, Zamkowe spotkania z operą w Książu, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Festiwal Pieśni Polskiej, Przemyska Jesień Muzyczna, Festiwal Muzyka na Szczytach.

Artysta wielokrotnie występował w najważniejszych salach koncertowych Polski: w Filharmonii Narodowej, Narodowym Forum Muzyki, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Opolskiej, Łódzkiej, Częstochowskiej, Kaliskiej, Dolnośląskiej oraz innych ważnych instytucjach kulturalnych, m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Współpracował z wybitnymi muzykami: Michaelem Flaksmanem, Justusem Grimmem, Agatą Szymczewską, Roberto Traininim, Jerzym Salwarowskim, Jerzym Swobodą, Tomaszem Darochem, Jeleną Očić, Krzysztofem Karpetą, Tomaszem Chmielem, Andrzejem Kosendiakiem, Aleksandrą Szwejkowską-Belicą. 

Od 2016 r. stale współpracuje z wiolonczelistą Wojciechem Fudalą. Duet prowadzi aktywną działalność koncertową, a także otrzymał stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie upowszechniania kultury.

Liryka wokalna stanowi obszar fascynacji pianisty. Od 2007 r. tworzy duet kameralny z żoną Joanną Rot (mezzosopran), nad którym kilkuletnią opiekę artystyczną sprawowała wybitna polska śpiewaczka Urszula Kryger. Później artyści kształcili się pod okiem pianisty Ulricha Eisenlohra w Mannheim oraz światowej sławy barytona Olafa Bära w Dreźnie (2010–2014). 

Michał Rot równolegle stale współpracuje ze znakomitym polskim barytonem młodego pokolenia Stanisławem Kiernerem oraz innymi uznanymi śpiewakami: Baruchem Finkelsteinem, Szymonem Komasą, Katarzyną Haras, Bernadettą Grabias, Kariną Skrzeszewską, Anną Lichorowicz i Ziemowitem Wojtczakiem.

Pianista dokonał wielu nagrań płytowych, zarejestrował m.in. Winterreise F. Schuberta z barytonem Stanisławem Kiernerem (DUX) oraz Pieśń o ziemi ze skrzypaczką Aleksandrą Szwejkowską-Belicą (Polskie Radio). Wraz z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą nagrał płytę Reger Duo plays Yagling zawierającą światowe prawykonanie dzieł Victorii Yagling (DUX). Dwa z wydanych przez niego albumów były nominowane do Fryderyka: Paderewski, Koczalski, Szymanowski. Songs zarejestrowany wraz z barytonem Stanisławem Kiernerem (DUX) oraz w Mieczysław Wajnberg. Sonatas for cello and piano zawierający pierwsze polskie nagranie dzieł wiolonczelowych Mieczysława Wajnberga, nagrany wraz z Wojciechem Fudalą (DUX).

Artysta otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. W marcu 2021 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki, pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. 

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się