Markéta Cukrová

Artystka uważana za wyjątkowe zjawisko w czeskiej muzyce wokalnej. Ze względu na niezwykłą wszechstronność i wyczucie stylu jest jedną z najbardziej rozchwytywanych śpiewaczek – w repertuarze od muzyki dawnej po muzykę XX w. Występuje z wieloma znakomitymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę średniowiecza, jak i baroku: La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Wrocławska Orkiestra Barokowa, {oh!} Orkiestra Historyczna, FestspielOrchester Göttingen. Z tymi zespołami wzięła także udział w ponad dwudziestu nagraniach muzyki dawnej.

Bardzo cenione są jej interpretacje wczesnego repertuaru pieśniowego z przełomu XVIII i XIX w. z towarzyszeniem pianoforte (Haydn, Tomaschek, Berlioz), nagrania ośmiu włoskich arii Jana Dismasa Zelenki (Ensemble Tourbillon) oraz ostatni album ze Stabat Mater Jana Jakuba Ryby, zarejestrowany z zespołem L’Armonia Terrena i nagrodzony Diapason d’Or. Najnowsza płyta śpiewaczki zawiera komplet morawskich duetów Antonína Dvořáka, a towarzyszący jej pianista Vojtěch Spurný gra na instrumenciekompozytora – cennym wiedeńskim Bösendorferze z 1879 r.

Artystka ułożyła program festiwalu 9 Tygodni Baroku, który odbywał się w ramach Europejskiej Stolicy Kultury – Pilzno 2015. Markéta Cukrová jest znana ze swoich nadzwyczajnych kreacji ról operowych. Jej występ jako Dardano w Amadigi di Gaula Händla podczas Internationale Händel-Festspiele Göttingen w Niemczech został wysoko oceniony przez krytykę i zaowocował zaproszeniem na recital solowy. Śpiewaczka gościła również w Teatrze Państwowym w Koszycach (Alcyna Händla), Teatrze
Narodowym w Brnie (Dydona i Eneasz Purcella, L’Amour de loin Saariaho, Le comte Ory Rossiniego, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Monument Ivanovića), Teatrze Narodowym w Pradze (Orfeusz Monteverdiego, Rinaldo Händla, Julietta Martinů) oraz w Narodowym Teatrze Morawsko-Śląskim w Ostrawie (Gwałt na Lukrecji Brittena, Ifigenia w Aulidzie Glucka). W ostatnich latach była dwukrotnie nominowana do nagrody magazynu „Opera Plus” dla najlepszej śpiewaczki operowej sezonu oraz do dwóch głównych nagród operowych Republiki Czeskiej (Thálie, Jantar).


------------

The mezzo-soprano Markéta Cukrová is a unique phenomenon in the field of Czech vocal music. For her spectacular versatility and her sense of style, she ranks among the most sought-after singers in the field of early music up to 20th century classical music. She performs with many ensembles that offer top-class interpretations of both
Medieval and Baroque music (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Ensemble Tourbillon, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, {oh!} Orkiestra Historyczna, Göttingen Festival Orchestra).

She has also participated in more than twenty recordings. Markéta Cukrová is also known for her notable opera appearances: Her performance as Dardano in G.F. Handel´s Amadigi di Gaula at the Göttingen International Handel Festival received high critical praise followed by an invitation to perform in a solo recital. She also guests in the National Theatre Brno (The Miracles of Mary by B. Martinů, Dido and Aeneas by H. Purcell, L’Amour de loin by K. Saariaho, Le comte Ory by G. Rossini), the National Theatre Opera in Prague (Orfeo by C. Monteverdi, Rinaldo by G.F. Handel, Julietta by B. Martinů) and the The National Moravian-Silesian Theatre in Ostrava (The Rape of Lucretia by B. Britten). In recent years, she has been short-listed two times for the Opera Plus Award for the Best Opera Singer of the Season.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach