Wynton Marsalis

Wynton Marsalis (trąbka) jest dyrektorem zarządzającym i artystycznym Jazz at Lincoln Center oraz światowej sławy trębaczem i kompozytorem. Marsalis, urodzony w Nowym Orleanie w Luizjanie w 1961 roku, rozpoczął naukę klasycznej gry na trąbce w wieku dwunastu lat. Jako siedemnastolatek zaczął uczęszczać do Juilliard School, a następnie dołączył do zespołu Art Blakey and the Jazz Messengers. Zadebiutował jako lider w 1982 roku i od tego czasu nagrał ponad 60 albumów jazzowych oraz klasycznych, które zdobyły dziewięć nagród Grammy. W 1983 roku jako pierwszy artysta w historii otrzymał nagrodę Grammy zarówno w kategorii muzyki klasycznej, jak i jazzowej; co więcej – powtórzył ten wyczyn rok później (do tej pory nikt inny nie został uhonorowany w jednym roku w obu kategoriach). Wynton Marsalis to także ogromnie ceniony nauczyciel i działacz na rzecz edukacji muzycznej, wyróżniony tytułami doktora honoris causa przez kilkadziesiąt amerykańskich uczelni.

Muzyk jest także autorem sześciu książek; najnowsza to Squeak, Rumble, Whomp! Whomp! Whomp! z ilustracjami Paula Rogersa, wydana przez Candlewick Press w 2012 roku, oraz Moving to Higher Ground: How Jazz Can Change Your Life napisana z Geoffreyem C. Wardem, wydana przez Random House w 2008 roku. W 1997 roku Marsalis stał się pierwszym artystą jazzowym nagrodzonym prestiżową nagrodą Pulitzera w dziedzinie muzyki za oratorium Blood on the Fields, skomponowane na zamówienie Jazz at Lincoln Center. W 2001 roku został mianowany Posłańcem Pokoju Narodów Zjednoczonych przez Kofiego Annana, Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych. Departament Stanu USA za pośrednictwem programu CultureConnect mianował go ponadto ambasadorem kultury w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Trębacz odegrał kluczową rolę w organizacji koncertu Higher Ground Hurricane Relief, zorganizowanego przez Jazz at Lincoln Center. Wydarzenie pozwoliło zgromadzić ponad 3 miliony dolarów na fundusz Higher Ground Relief Fund, z którego skorzystali muzycy, przedsiębiorstwa związane z przemysłem muzycznym oraz inne osoby i podmioty z okolic Nowego Orleanu, które ucierpiały w wyniku huraganu Katrina. Marsalis aktywnie działał również na rzecz budowy siedziby Jazz at Lincoln Center – Frederick P. Rose Hall – pierwszej placówki poświęconej edukacji, występom i transmisjom jazzowym, otwartej w październiku 2004 roku.

____

Wynton Marsalis (Music Director, Trumpet) is the Managing and Artistic Director of Jazz at Lincoln Center. Born in New Orleans, Louisiana in 1961 to a musical family, Mr. Marsalis was gifted his first trumpet at age 6 by Al Hirt. By 8, he began playing in the famed Fairview Baptist Church Band led by Danny Barker. Yet it was not until he turned 12 that Marsalis began his formal training on the trumpet. Subsequently, Wynton began performing in bands all over the city, from the New Orleans Philharmonic and New Orleans Youth Orchestra to a funk band called the Creators. His passion for music rapidly escalated. As a young teenager fresh out of high school, Wynton moved to New York City in 1979 to attend The Juilliard School to study classical music. Once there, however, he found that jazz was calling him. His career quickly launched when he traded Juilliard for Art Blakey’s band, The Jazz Messengers. By 19, Wynton hit the road with his own band and has been touring the world ever since. From 1981 to date, Wynton has performed 4,777 concerts in 849 distinct cities and 64 countries around the world. Mr. Marsalis made his recording debut as a leader in 1982 and has since recorded 110 jazz and classical albums, four alternative records, and released five DVDs. In total, he has recorded 1,539 songs at the time of this writing. Marsalis is the winner of 9 GRAMMY Awards, and his oratorio Blood on the Fields was the first jazz composition to win the Pulitzer Prize for Music. He’s the only musician to win a GRAMMY Award in two categories, jazz and classical, during the same year (1983, 1984).

Mr. Marsalis has solidified himself as an internationally acclaimed musician, composer and bandleader, educator and advocate of American culture. As a composer, his body of work includes over 600 original songs, 11 ballets, four symphonies, eight suites, two chamber pieces, one string quartet, two masses, one violin concerto, and in 2021, a tuba concerto. Included in this rich body of compositions is Sweet Release; Jazz: Six Syncopated Movements; Jump Start and Jazz; Citi Movement/Griot New York; At the Octoroon Balls; In This House, On This Morning; and Big Train. As part of his work at Jazz at Lincoln Center, Wynton has produced and performed countless new collaborative compositions, including the ballet Them Twos, for a 1999 collaboration with the New York City Ballet. That same year, he premiered the monumental work All Rise, commissioned and performed by the New York Philharmonic along with the Jazz at Lincoln Center Orchestra and the Morgan State University Choir. All Rise was performed with the Tulsa Symphony Orchestra as part of the remembrance of the centennial anniversary of the Tulsa Race Massacre in June 2021. Since the onset of the COVID-19 pandemic, Wynton and the Jazz at Lincoln Center Orchestra have released 7 full-length albums and 4 singles on Blue Engine Records.
Mr. Marsalis is also a globally respected teacher and spokesman for music education. For Jazz, Wynton led the effort to construct Jazz at Lincoln Center’s new home–Frederick P. Rose Hall–the first education, performance, and broadcast facility devoted to jazz, which opened in October 2004. He conducts educational programs for students of all ages and hosts the popular Jazz for Young People™ concerts produced by Jazz at Lincoln Center. In addition to his work at JALC, Wynton is also the Founding Director of Jazz Studies at the Juilliard School. Mr.

Marsalis has written and is the host of the video series “Marsalis on Music,” the radio series “Making the Music,” and a weekly conversation series titled “Skain’s Domain.” He has written and co-written nine books, including two children’s books, Squeak, Rumble, Whomp! Whomp! Whomp! and Jazz ABZ: An A to Z Collection of Jazz Portraits, both illustrated by Paul Rogers. Wynton has received such accolades as having been appointed Messenger of Peace by United Nations Secretary-General Kofi Annan (2001), The National Medal of Arts (2005), The National Medal of Humanities (2016). In December 2021, Marsalis and Jazz at Lincoln Center were awarded the Key to New York City by Mayor Bill de Blasio. Marsalis has received honorary doctorates from 39 universities and colleges throughout the U.S, including Harvard, Yale, Princeton, and Tulane University in New Orleans. Wynton Marsalis’ core beliefs and foundation for living are based on the principles of jazz. He promotes individual creativity (improvisation), collective cooperation (swing), gratitude and good manners (sophistication), and faces adversity with persistent optimism (the blues).

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się