Arcydzieło niemieckiego ekspresjonizmu, jeden z amerykańskich klasyków kina grozy oraz brawurowa komedia o zwaśnionych rodzinach z lat dwudziestych ubiegłego stulecia – to kanwa muzycznych improwizacji w ramach tegorocznej odsłony Kina organowego NFM. Ścieżkę dźwiękową na żywo do kadrów Portiera z hotelu Atlantic, słynnego Upiora w operze i slapstickowych Rozkoszy gościnności zaimprowizują tym razem Paul Goussot, Vincent Thévenaz oraz znany wrocławski duet – Tomasz Głuchowski i Michał Macewicz.
Długo wyczekiwany, wakacyjny cykl otworzy uważany za perłę kammerspielu film w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua – Portier z hotelu Atlantic z 1924 roku. Opowiada on historię starszego człowieka zatrudnionego na tytułowym stanowisku w jednym z luksusowych hoteli. Pewnego dnia traci on prestiżową posadę, przez co zmuszony jest mierzyć się z pogardliwym traktowaniem przez otoczenie. Dumny z wytwornego munduru będącego zarazem symbolem wyższego statusu społecznego doświadcza więc straty tak materialnej, jak i moralnej. Projekcji towarzyszyć będzie organowa improwizacja Tomasza Głuchowskiego i muzyka DJ-a Michała Macewicza.
Podczas kolejnego seansu spotkamy się z Upiorem w operze autorstwa Ruperta Juliana i Edwarda Sedgwicka. To klasyka horroru będąca w istocie adaptacją słynnej powieści pióra Gastona Leroux. Akcja rozgrywa się w gmachu paryskiej opery, gdzie skrywa się Eryk – oszpecony geniusz muzyczny, który zakochuje się w uroczej Christine Daaé, młodej artystce pretendującej do miana diwy. Po stu latach od premiery tragiczną opowieść o strachu i miłosnym natchnieniu wzbogaci wykonanie francuskiego organisty Paula Goussota cenionego w szczególności za mistrzowskie improwizacje, za które zebrał liczne laury w międzynarodowych konkursach między innymi w Luksemburgu, St. Albans czy Haarlem. Na co dzień pełni funkcję profesora w Haute Ecole de Musique w Genewie.
Cykl zwieńczą Rozkosze gościnności Bustera Keatona – komedia o wielopokoleniowym konflikcie pomiędzy amerykańskimi familiami Canfieldów i McKayów. Historię tę rozpoczyna list o spadku, który pewnego dnia odbiera William McKay i rozochocony wizją bogactwa, postanawia udać się do rodzinnego Rockville. Podróż ta okazuje się jednak przysłowiową łyżką dziegciu w słodkim planie bohatera, nieprzychylni mu krewni bowiem szybko postanawiają pokazać mu prawdziwe „rozkosze gościnności”. Obfitujący w świetne gagi, pełen humoru, ale i dramaturgii obraz jest z dzisiejszej perspektywy skarbem kina niemego w reżyserii wszechstronnego filmowca i największego – obok Charliego Chaplina – komika tego gatunku. Ścieżkę dźwiękową do tego filmu stworzy Vincent Thévenaz – organista tytularny genewskiej katedry Saint-Pierre oraz – podobnie jak wspomniany Goussot – profesor gry na organach i improwizacji w Haute Ecole de Musique.