Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej / fot. J. Fatyga
Yaroslaw Shemet / fot. K. Fatyga
Wratislavia Cantans
Hommage à Markowski
12.09.2024
czw.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Program:

Henryk Mikołaj Górecki Totus Tuus na chór mieszany a cappella op. 60, Ad Matrem na sopran, chór mieszany i orkiestrę op. 29  
Mikołaj Piotr Górecki 1944 na chór i orkiestrę op. 65* (prawykonanie) 
*** 
Henryk Mikołaj Górecki II Symfonia na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę op. 31 „Kopernikowska” 

* Utwór zamówiony przez Narodowe Forum Muzyki dla Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, dedykowany Andrzejowi Markowskiemu w 100. rocznicę urodzin.

Prosimy o punktualne przybycie, gdyż koncert będzie transmitowany w Programie II Polskiego Radia. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na wydarzenie.

Wydawcą utworów Mikołaja Piotra Góreckiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Yaroslav Shemet – dyrygent
Izabela Matuła – sopran
Adam Kutny – baryton
Chór Filharmonii Śląskiej
Jarosław Wolanin – kierownictwo artystyczne Chóru Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Czas trwania:
115 minut
Lokalizacja:
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
ul. Szewska 10, Wrocław
Cennik:
od 10 do 120 zł

Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach złożą hołd twórcy festiwalu – Andrzejowi Markowskiemu. Urodzony w 1924 roku artysta był jednym z najwybitniejszych polskich dyrygentów XX wieku i niestrudzonym propagatorem polskiej muzyki na świecie. Jednym z kompozytorów, których prawykonania dzieł prowadził, był związany z Górnym Śląskiem Henryk Mikołaj Górecki. To właśnie jego utwory znalazły się w programie koncertu poświęconego pamięci Markowskiego, a premierowo wykonany zostanie też nowy utwór Mikołaja Piotra Góreckiego – syna Henryka – zatytułowany 1944

Skomponowane w 1971 roku Ad Matrem stanowiło przełom w twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego. Artysta zwrócił się w nim w stronę sacrum, które od tego czasu na stałe zagościło w jego utworach. W latach siedemdziesiątych podtrzymał zapoczątkowaną w poprzedniej dekadzie strategię twórczą polegającą na uproszczeniu stylu muzycznego. Nieco paradoksalnie jednak pisane wówczas kompozycje zyskały monumentalny charakter, a autor chętnie sięgał po formy oratoryjno‐kantatowe. Tekst w Ad Matrem zaczerpnięty został z łacińskiej sekwencji Stabat Mater. Język muzyczny z jednej strony cechują niezwykle ostre kontrasty dynamiczne, z drugiej liryzm, który porównywano w swoim czasie nawet ze stylem Stanisława Moniuszki. Utwór prawykonały w 1972 roku Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Markowskiego. Do nurtu twórczości religijnej Góreckiego zalicza się również Totus Tuus – jedno z jego najpopularniejszych dzieł, napisane w 1987 roku na chór a cappella z okazji trzeciej pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski. Warstwa tekstowa łączy słowa tytułowego papieskiego motta z utworem poetki Marii Bogusławskiej. Podczas słuchania dominuje poczucie prostoty i klarowności.

Podobnie jak Ad Matrem po batutą Andrzeja Markowskiego po raz pierwszy zabrzmiała też dwuczęściowa II Symfonia „Kopernikowska”. Została ona stworzona na zamówienie Fundacji Kościuszkowskiej z okazji pięćsetnej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika. Ekspresja dzieła jest zmaksymalizowana – dynamika i artykulacja są tu niezwykle wyraziste. „Część pierwszą wykładać można jako dramat stworzenia: walkę i nieustanne ścieranie się żywiołów, również jako stałą grę między »ciemnością« a »światłem«” – pisał Bohdan Pociej. Drugie ogniwo przynosi kontemplacyjne wyciszenie i tutaj, w końcowym chorale, Górecki umieszcza cytat z De revolutionibus orbium coelestium: „A cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne?”.

Podczas koncertu wysłuchamy także prawykonania zadedykowanego Andrzejowi Markowskiemu w setną rocznicę jego urodzin utworu 1944 Mikołaja Piotra Góreckiego. Rok zapisany w tytule stanowi oczywiste odesłanie do Powstania Warszawskiego, w którym Markowski wziął udział jako żołnierz Armii Krajowej. Przed jego wybuchem grywał w stolicy w kawiarni „U Aktorek”, pisał też piosenki i pieśni, które podnosiły na duchu Polaków w okupowanej ojczyźnie. Fragment jednego z tych utworów zacytowany został w finale kompozycji.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Pamięci wielkiego Człowieka
Giovanni Antonini / Il Giardino Armonico
04.09
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
The Mad Lover
Théotime Langlois de Swarte / Thomas Dunford
05.09
pt.
20:30
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
12:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Adam i Ewa
49. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
06.09
sob.
16:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Poszukując szczęścia
Magdalena Hoffmann
06.09
sob.
18:00
Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny
Raj
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
06.09
sob.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Ścieżka światła
Agata Zubel / Ensemble intercontemporain
07.09
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona
Dwie drogi
Andrzej Szadejko / Goldberg Baroque Ensemble
07.09
niedz.
19:30
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Veni in hortum meum
Ensemble Peregrina
08.09
pon.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Wiecznie kwitnące
Martha Argerich / Charles Dutoit
09.09
wt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Zagłada bezbronnych
Jacek Kaspszyk / Sinfonia Varsovia
10.09
śr.
19:00
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
Raj 2
Lionel Meunier / Vox Luminis
11.09
czw.
19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Zapomniani bogowie
John Eliot Gardiner / The Constellation Choir & Orchestra
12.09
pt.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Kain i Abel
René Jacobs / Wrocławska Orkiestra Barokowa
13.09
sob.
19:30
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Ci vedremo in Paradiso
Tehila Nini Goldstein / Luise Enzian
14.09
niedz.
16:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Parsifal
René Pape / NFM Filharmonia Wrocławska
14.09
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się