Przełamujący w XVIII wieku w Gdańsku muzyczny monopol Johanna Balthasara Christiana Freisslicha – kapelmistrza przy tamtejszym kościele Mariackim – Johann Daniel Pucklitz jest postacią tajemniczą. Poza jego niezwykle oryginalnymi, nawet na gruncie europejskim, kompozycjami nie przetrwało wiele dokumentów świadczących o jego życiorysie. Stworzone przezeń oratorium O wielce odmiennym żywocie i śmierci bezbożnego i bogobojnego, nazywane też Oratorio Secondo, zaprezentują znakomici soliści, Goldberg Vocal Ensemble, Goldberg Baroque Ensemble, a także GlassDuo. Muzyków poprowadzi znawca życia muzycznego grodu nad Motławą – Andrzej Szadejko.
Mimo że szczegóły biografii autora kompozycji, która zabrzmi podczas koncertu we wrocławskiej Kolegiacie pw. św. Krzyża i św. Bartłomieja, skrywają mroki historii, zaskakująco dużo wiemy o premierowym wykonaniu samego dzieła. Chociaż gdański artysta stworzył rozbudowany utwór angażujący wielu wykonawców, premierowo posłuchać można go było w… prywatnym domu jego znajomego, miejskiego muzyka Johanna Carla Braunitza. Anons o planowanych tam przez dwa tygodnie codziennych wykonaniach nowego oratorium ukazał się na początku grudnia 1747 roku w czasopiśmie „Danziger Erfahrungen” („Nowiny Gdańskie”). Za dystrybucję biletów osobiście odpowiadał wówczas sam kompozytor.
Choć w swojej istocie barokowe, monumentalne dzieło gdańszczanina zawiera wyraźne elementy wczesnego stylu klasycznego. Pierwsza część utworu przedstawia grzeszną naturę człowieka – wizję dusz odrzucających Boga i przez to sprowadzających na siebie potępienie. Drugie ogniwo, będące pod pewnym względem lustrzanym odbiciem poprzedniego, także przenika tematyka śmierci, lecz jest to radosny obraz, w którym koniec jest wyczekiwany przez ufających Stwórcy i przestrzegających Jego praw. Całość pełna jest nieoczekiwanych zwrotów dramaturgicznych, ale też innych, niestandardowych rozwiązań artystycznych. Uwagę zwraca rozbudowana i oryginalna obsada. Symbol śmierci stanowi tu szklana harfa, trąbka wychwala Najwyższego w rytm poloneza, a cymbelstern i harfa Dawida – kojarzone z Bożym Narodzeniem – łączone są przez Pucklitza z Paruzją, a więc ponownym przyjściem Chrystusa na świat przy końcu dziejów.