Christian Danowicz / fot. Łukasz Rajchert
Leo Festiwal
Instynkty
25.05
niedz.
15:00
Zamek Topacz
Program:

S. Prokofiew Uwertura na tematy żydowskie op. 34
J. Brahms I Kwartet fortepianowy g-moll Piano Quartet No. 1 in G minor op. 25: III. Andante con moto; IV. Rondo alla Zingarese: Presto
***
B. Bartók 44 Duety na dwoje skrzypiec Sz. 98 (wybór)
P. Czajkowski Sekstet smyczkowy d-moll op. 70 „Souvenir de Florence”

Wykonawcy:

Muzycy NFM Orkiestry Leopoldinum
Studenci akademii muzycznych w Polsce

Lokalizacja:
Zamek Topacz
Ślęza, ul. Główna 12

Oparty na dychotomii tego, co naturalne i tego, co sztuczne pogląd – zgodnie z którym dzieje cywilizacji to historia coraz głębszego oddzielenia człowieka od natury, a ostoją tej drugiej w obrębie nowożytnej kultury jest twórczość ludowa – stanowi dziedzictwo romantycznego przełomu. „Nasz sztuczny język prawdopodobnie wyparł język natury, nasz mieszczański styl życia i kultura towarzyska prawdopodobnie stłumiły, wysuszyły i skierowały gdzieś indziej przypływ i morze namiętności; jednakże najgwałtowniejsza chwila uczucia – gdziekolwiek i jak rzadko by się zdarzała – odzyskuje swoje prawo i dźwięczy bezpośrednio szczególnym akcentem w języku ojczystym” [tłum. Barbara Płaczkowska] – pisał w 1772 roku w Rozprawie o pochodzeniu języka niemiecki filozof Johann Gottfried von Herder wraz z Goethem zaliczany do grona tzw. klasyków weimarskich. 

Od końca XVIII wieku jednym z pomysłów na odzyskanie wciąż zatracanego poczucia jedności ze światem przyrody jest sięganie po folklor. Dziedziną, w której nawiązania do tej kultury ludowej stały się powszechne, była oczywiście muzyka. Podczas inauguracyjnego koncertu tegorocznej edycji Leo Festiwalu muzycy NFM Orkiestry Leopoldinum i towarzyszący im studenci akademii muzycznych sięgną po cztery zainspirowane nią dzieła. Zabrzmi Uwertura na tematy żydowskie Siergieja Prokofiewa, stworzona w 1919 roku w Stanach Zjednoczonych na prośbę członków zespołu występującego pod nazwą Zimro. W skład grupy wchodzili żydowscy muzycy z Rosji, dawni znajomi kompozytora z konserwatorium w Petersburgu. Artyści ci zaopatrzyli nawet Prokofiewa w żydowskie melodie ludowe, z których skorzystał, pisząc dzieło. Johannes Brahms z kolei z folklorem – w jego wypadku węgierskim – spotkał się, występując u boku urodzonego w Miszkolcu skrzypka Edego Reményiego. Najsłynniejszym rezultatem tych doświadczeń są dwa zeszyty Tańców węgierskich. Po raz pierwszy przełożyły się one jednak na I Kwartet fortepianowy prawykonany w Hamburgu w 1861 roku. Podczas festiwalowego koncertu muzycy sięgną po dwie części utworu, w tym porywający finał wykorzystujący rytm czardasza.

Po zetknięciu się z autentyczną muzyką chłopską w 1904 roku Béla Bartók podjął samodzielne podróże z fonografem w poszukiwaniu najstarszych warstw ludowej kultury muzycznej. Zainteresowanie to przerodziło się w wielką pasję swym zakresem obejmującą nie tylko ziemie węgierskie, ale też tereny Algierii i Turcji. 44 Duety na dwoje skrzypiec należą do kompozycji, w których owa etnograficzna działalność artysty znalazła swoje odbicie. Zawarł w nich ludowe melodie o pochodzeniu rumuńskim, ruskim, słowacki, serbskim, ukraińskim, arabskim, a także węgierskim. Koncert zwieńczy wykonanie Sekstetu smyczkowego d-moll Piotra Czajkowskiego, w którym połączył on ludową melodykę i rytmikę z klasycyzującą estetyką przywodzącą na myśl dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Domówka z Leo
 
23.05
pt.
18:00
Wrocław, mieszkania prywatne
Przyroda i technologia
NFM Orkiestra Leopoldinum
25.05
niedz.
19:00
Zamek Topacz
For Seasons
Bastarda Trio / NFM Orkiestra Leopoldinum
29.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu
Wolfgang Amadeus Mozart – urodzony muzyk
Christian Danowicz / NFM Orkiestra Leopoldinum
01.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się