Pianistka Marta Sánchez i kontrabasista Luke Stewart wystąpią w nowym projekcie i naprawdę trudno snuć przypuszczenia, co zdarzy się na scenie. W przypadku twórczości obojga słowo „jazz” zdaje się ciasną i krępującą ruchy szufladką. W drugiej części koncertu zagra Ethnic Heritage Ensemble Kahila El’Zabara. Artysta kultywuje i rozwija tradycję Great Black Music, łącząc jazz, soul, blues i elementy o rodowodzie afrykańskim w koncepcji spiritual groove – muzyki transowej opartej na powtarzalnych, organicznych strukturach.
Marta Sánchez w swojej grze łączy niezwykłą precyzję i techniczną wirtuozerię z nieposkromionym duchem poszukiwaczki, a przysłuchując się jej twórczości, można znaleźć zarówno kompozycje mieszczące się w estetyce jazzowej, jak i nowatorskie, w których artystka eksperymentuje. Luke Stewart z kolei stawia – poza muzyką, rzecz jasna – na działalność społeczną i publicystykę jako współzałożyciel, dziennikarz i dyrektor artystyczny niekomercyjnego waszyngtońskiego serwisu CapitalBop.com. Czy ich koncertowy duet w ramach Jazztopadu stanie się początkiem dłuższej współpracy?
„Uważam muzykę za tajemniczy spektakl fenomenów” – mówił Kahil El’Zabar w wywiadzie dla „Rozmów Improwizowanych”. Muzyk grywa przede wszystkim na zestawie perkusyjnym, różnego rodzaju bębnach afrykańskich i kalimbie, a także śpiewa i posługuje się słowem mówionym. Na scenie towarzyszyć mu będą trębacz Corey Wilkes (następca legendarnego Lestera Bowiego w Art Ensemble of Chicago), energetyczny saksofonista Kevin Nabors oraz Ishmael Ali – chicagowski wiolonczelista o arabsko-filipińskich korzeniach. Udział tego ostatniego w zespole El’Zabara przynosi skojarzenia z wielką tradycją instrumentów smyczkowych w muzyce improwizowanej od Leroya Jenkinsa przez Abdula Waduda i Billy’ego Banga po Tomekę Reid czy Freda Lonberga-Holma.
Wszystkich wielbicieli jazzu i muzyki improwizowanej, jak i tych, którzy dopiero zaczynają z nimi swoją przygodę, zachęcamy do zakupu karnetu na nadchodzącą, 22. edycję Jazztopad Festival!