Hornet Quartet / fot.
Koncerty kameralne
Mahler kameralnie
09.10
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

G. Mahler Des Knaben Wunderhorn (oprac. T. Cornelius)

Wykonawcy:

Magdalena Cornelius-Kulig – mezzosopran 
Piotr Lempa – bas-baryton
Thomas Cornelius – czelesta
Zuzanna Elster – harfa
Waldemar Żarów – klarnet, klarnet basowy 
Łukasz Frant – wiolonczela
Katarzyna Bojaryn-South – kotły, perkusjonalia 
Mateusz Żurawski – obój, rożek angielski
Hornet Quartet: 
Gabriel Czopka, Michał Szczerba, Łukasz Łacny, Piotr Kowalski – rogi, róg marszowy, tuba wagnerowska 

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 15 do 80 zł

Teksty zawarte w zbiorze Des Knaben Wunderhorn (Cudowny róg chłopca) stanowiły dla kompozytorów prawdziwy muzyczny róg obfitości. Trzytomowa kompilacja, opracowana w latach 1805–1808 przez Achima von Arnima i Clemensa Brentana, zachwycała samego Johanna Wolfganga von Goethego. Choć po liryki w niej zamieszczone sięgali liczni kompozytorzy – Carl Maria von Weber, Felix Mendelssohn, Robert Schumann, Johannes Brahms czy Richard Strauss – żaden z nich nie uczynił ich jednak tak istotnym elementem swojej twórczości, jak zrobił to Gustav Mahler. Podczas koncertu pieśni jego autorstwa zabrzmią w opracowaniu kameralnym Thomasa Corneliusa – kompozytora i organisty związanego zawodowo z hamburską Elbphilharmonie.

Nie wiadomo dokładnie, kiedy Gustav Mahler po raz pierwszy zetknął się ze zbiorem Des Knaben Wunderhorn, jednak pierwsze pieśni z tekstami z niego pochodzącymi powstały już w latach osiemdziesiątych XIX wieku. Dwanaście utworów, które obecnie wykonywane są pod wspólnym tytułem, artysta skomponował nieco później – w latach dziewięćdziesiątych. Niektóre z nich przeznaczone są wyłącznie na głos żeński lub męski, inne można wykonywać zamiennie, a jeszcze inne – jako duet. Podkreśla to barwność i ludowy charakter cyklu. Elementy zaczerpnięte z folkloru są obecne również w warstwie muzycznej – w zwrotach melodycznych i rytmicznych, a także w rytmach tanecznych.

Pieśni mogą być prezentowane w dowolnej kolejności – nie tworzą zwartego cyklu o wyraźnej dramaturgii. Wybrane przez Mahlera teksty da się podzielić na trzy główne grupy. Pierwsza o tematyce żołnierskiej – niektóre o charakterze humorystycznym (np. dialog husarza z dziewczyną), inne pełne melancholii, jeszcze inne zawierają elementy makabryczne. Najbardziej znaną z tej kategorii jest Dobosz. Bohdan Pociej, wybitny znawca twórczości Mahlera, pisał o niej: „Z tej sytuacji żołnierskiej niedoli, poniżenia i lęku Mahler tworzy wstrząsającą scenę pochodu ku śmierci – w powolnym, ciężkim, opóźnianym jakby rytmie żałobnego marsza. Z surowego, eksponującego brzmienie instrumentów dętych blaszanych kolorytu tej sceny tchnie groza”. Drugą grupę stanowią pieśni satyryczne, często z odniesieniami do świata zwierząt: święty Antoni z Padwy wygłasza kazanie do ryb, a osioł wydaje wyrok, że kukułka śpiewa lepiej niż słowik. Głosy i instrumenty imitują zwierzęce dźwięki, co wzmacnia komiczny efekt tych miniatur. Zbiór zawiera również utwory pełniące funkcję lirycznych przerywników, o bardziej refleksyjnym, nastrojowym charakterze.

Połączenie brutalności, naiwności, sielskich obrazów natury i wątków wojskowych doskonale współgrało z wrażliwością Mahlera. Des Knaben Wunderhorn stał się dla niego nie tylko inspiracją do stworzenia cyklu pieśni, lecz także źródłem motywów, które wykorzystywał w swoich symfoniach do końca życia. Był więc to dla niego naprawdę muzyczny róg obfitości.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
30.08
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Recital Chopinowski
 
26.10
niedz.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
La campanella – Matinée
 
30.11
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Paganini Ensemble Vienna
 
11.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Boarte Piano Trio
Skolarski / Nadrzycki / Marianowski
18.12
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Jakowicz & Tabęcki – Matinée
 
28.12
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Karnawał w Wiedniu
 
08.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Mity – Matinée
Jakub Staszel / Yang Xu-Czaja
18.01
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
vision string quartet
 
22.01
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Aglica Trio
 
05.02
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Reed Connection Trio – Matinée
 
15.02
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital Ivo Pogorelicha
 
19.02
czw.
19:00
NFM, Sala Główna ORLEN
Art of Cello
Polish Cello Quartet
05.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Sitkovetsky Trio
 
19.03
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Bachianas Brasileiras
Nathan Amaral / George Rowley
09.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Große Fuge
Lutosławski Quartet
16.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
W nowym stylu
Alexey Stadler / Adam Golka
23.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się