Forum Musicum
XVII-wieczne sonaty skrzypcowe
09.08
sob.
20:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Program:

Dario Castello Sonata seconda ze zbioru Sonate concertante in stil moderno. Libro secondo
John Dowland Lachrymae Pavan (Flow, My Tears) ze zbioru The Second Booke of Songs or Ayres of 2, 4 and 5 Parts
Johann Schop Lachrimae Pavaen ze zbioru 't Uitnemend Cabinet
Aldebrando Subissati Sonata XVI Domine ostende ze zbioru Il primo Libro Delle sonate di violino
Philipp Friedrich Böddecker Sonata in d ze zbioru Sacra partitura
Carlo Farina Sonata seconda detta la Desperata ze zbioru Fünffter Theil. Newer Pavanen, Gagliarden etc.
Henricus Litzkau Sonata in d – manuskrypt ze zbiorów Uniwersytetu Wrocławskiego
Thomas Baltzar Almand; Wariacje na temat „John, Come Kiss Me Now” ze zbioru The Division Violin

Wykonawcy:

Zbigniew Pilch – skrzypce barokowe
Marta Niedźwiecka – klawesyn, pozytyw 

Lokalizacja:
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka
Rynek 1, Wrocław
Cennik:
od 10 do 50 zł
Kup bilet

Brak możliwości zwrotu biletów

Sonata należąca do najważniejszych form muzycznych klasycyzmu i romantyzmu miała swoje źródła w epoce wcześniejszej – baroku, rozwinęła się natomiast z canzony będącej znowu przeniesieniem kompozycji wokalnych na instrumenty. Chociaż te ważne przemiany z przełomu wieków XVI i XVII dokonywały się przede wszystkim w obrębie muzyki włoskiej, Zbigniew Pilch i Marta Niedźwiecka – zainteresowani skrzypcową odsłoną sonaty – na Forum Musicum zaprezentują wczesny repertuar pochodzący z różnych europejskich ośrodków.

Artyści koncert rozpoczną kompozycją z drugiej księgi zbioru Sonate concertante in stil moderno Daria Castella. Mimo niewielkich rozmiarów dzieło to wyróżniają wewnętrzne kontrasty obejmujące użyte środki i muzyczne nastroje, co jest zresztą typową cechą warsztatu Włocha. Wymagał on też od skrzypków dużych umiejętności, co w jego czasach nie wszystkim musiało odpowiadać, skoro we wstępie do jednego ze wznowień zbioru wyjaśniał: „Chociaż z początku sonaty te mogą wydawać się trudnymi, przez wielokrotne wykonywanie duch ich nie dozna uszczerbku, a dzięki temu właśnie można się w graniu ich wprawić do tego stopnia, że staną się utworami najłatwiejszymi”. W Anglii czasów elżbietańskich bezustanne powtarzanie nie mogło szkodzić również melodii znanej jako Lachrymae. Ówcześni kompozytorzy powszechnie wykorzystywali twór Johna Dowlanda w swoich własnych dziełach, również skrzypcowych. Jako przykład takiej inspiracji posłuży Pawana Johanna Schopa. Ważną postacią dla ówczesnych angielsko-niemieckich powiązań kulturalnych był też Thomas Baltazar. Ten wybitny skrzypek pochodzący z Lubeki przybył do Londynu zimą na przełomie lat 1655 i 1656, a następnie zrewolucjonizował angielską wiolinistykę. Podczas koncertu usłyszymy jego wariacyjne opracowanie popularnej ballady John, Come Kiss Me Now. Na gruncie niemieckim niezwykle istotna jest także skromna pod względem ilościowym instrumentalna twórczość Philippa Friedricha Böddeckera. Sonaty ze zbioru Sacra partitura artysty uważa się za jedne z pierwszych pochodzących z tego obszaru dzieł utrzymanych w interesującej nas formie. 

Nie zabraknie także kompozycji muzyków związanych z naszym krajem. Służący przez pewien czas na dworze króla Jana Kazimierza skrzypek Aldebrando Subissati pisał nietypowe, ciekawe sonaty złożone z dwóch skontrastowanych metrycznie odcinków – muzykolog Piotr Wilk łączy to z odizolowaniem Włocha od wiodących ośrodków kulturalnych w Europie. Pochodzący z Mantui skrzypek Carlo Farina natomiast w latach 1636–1637 był muzykiem miejskiej kapeli w Gdańsku. Stworzone przez niego sonaty pozwalają mniemać, że osiągnął prawdziwe mistrzostwo w opanowaniu swojego instrumentu. La Desperata należy do jego dzieł najbardziej wymagających pod względem wykonawczym. Na zakończenie festiwalowego koncertu artyści wybrali utwór związany z samym Wrocławiem: Sonatę nieznanego bliżej siedemnastowiecznego twórcy Henricusa Litzkaua, zachowaną w zbiorach tutejszej Biblioteki Uniwersyteckiej.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Kruk i lew

Muzyka głośna

Minikoncerty w przestrzeni publicznej
09.08
sob.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Alta Bellezza „Fenomen alta cappella” – spotkanie z publicznością
Grzegorz Joachimiak
10.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Concerto Scirocco: Syreny i żołnierze
Pieśni bez słów z repertuaru instrumentalnego XVII w.
16.08
sob.
20:00
NFM, Sala Czerwona
Dudy, trąby, szałamaje, kotły
Minikoncerty w przestrzeni publicznej
17.08
niedz.
16:00
Przestrzeń miejska Wrocławia
Potańcówka
Kapela Odloty
22.08
pt.
20:00
Wrocław, Stary Refektarz przy klasztorze oo. Dominikanów
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Narodziny sonaty

Ars contrapuncti diminuti

Filatura di Musica
23.08
sob.
20:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Sztuka kontrapunktu ozdobnego – spotkanie z publicznością
Marek Nahajowski i Filatura di Musica
24.08
niedz.
12:00
NFM, Sala Kameralna
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się