Zapraszamy na koncert zwycięzców konkursu! Wieczór podzielono na dwie części, a w każdej z nich zaprezentowane zostanie odmienne pod względem tematyki podejście do muzyki dawnej i współczesnej. Najpierw skupimy się na tematyce miłosnej. Wystąpi zespół Shanghai Camerata, a w jego programie znajdą się utwory Barbary Strozzi, Daria Castella i Claudia Monteverdiego – kompozytorów, którzy w swoich dziełach odzwierciedlają różne tego uczucia. W dalszej części wieczoru dominować będzie nastrój melancholii. Mezzosopranistka Sterre Decru oraz towarzyszący jej zespół Aglica Trio wykonają utwory Johna Tavenera, Randalla Snydera, Barbary Strozzi, Mieczysława Wajnberga oraz Francesca Cavalliego, snując zawarte w nich refleksje nad przemijaniem, tęsknotą i ulotnością emocji.
Włoska artystka Barbara Strozzi była jedną z najbardziej cenionych śpiewaczek swoich czasów oraz niezwykle płodną kompozytorką. Pozostawiła po sobie niemal wyłącznie utwory świeckie; za życia Wenecjanki ukazało się osiem zbiorów jej dzieł. W programie koncertu znajdą się dwa wyjątki z kantaty Diporti di Euterpe opublikowanej w 1659 roku: Lagrime mie oraz Sino alla morte. Także skrzypek i kompozytor Dario Castello pochodził z Wenecji, gdzie występował i wydawał swoje utwory. Pisał „in stile moderno”, był więc przedstawicielem ówczesnej awangardy. Trzon jego dorobku stanowią dwa zbiory sonat instrumentalnych. Los nie dał mu jednak szans, aby żyć i tworzyć długo – artysta zmarł w wieku zaledwie dwudziestu ośmiu lat podczas plagi dżumy, która dotknęła Włochy na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XVII wieku. Claudio Monteverdi, jedna z najwybitniejszych postaci wczesnego baroku, również związany był z Wenecją (a także z Cremoną i Mantuą). Jego zbiór Scherzi musicali ukazał się właśnie w tym mieście w 1632 roku nakładem oficyny Bartholomea Magniego. Artyści wykonają piąty z sześciu elementów całości – Et è pur dunque vero.
W drugiej części koncertu także zabrzmi kompozycja Barbary Strozzi – będzie to Che si può fare ze zbioru Arie op. 8. Epokę baroku reprezentować tu będzie ponadto dzieło Francesca Cavalliego. Ten organista i tenor przeszedł do historii jako autor cieszących się wielką popularnością oper często opartych na wątkach mitologicznych. Po nie też sięgnął w trzyaktowym Il Giasone wystawionym w weneckim Teatro San Cassiano w 1649 roku, a opartym na historii wyprawy po złote runo. Podczas tego wieczoru zabrzmi pochodząca z owej opery aria Dell’antro magico. Nie zabraknie jednak muzyki współczesnej: Two Chinese Songs amerykańskiego kompozytora i muzyka jazzowego Randalla Snydera napisane zostały do anonimowych tekstów chińskich pochodzących z VIII wieku. Program uzupełni subtelne, pełne ciepła Trio op. 127 Mieczysława Wajnberga. Trzonem części drugiej koncertu będą natomiast cztery ogniwa z powstałego w 1983 roku zbioru To a Child Dancing in the Wind autorstwa Johna Tavenera, którego zainspirowały wiersze irlandzkiego poety Williama Butlera Yeatsa, a szczególnie podjęty w nich wątek kruchości egzystencji i utraty sacrum we współczesnym świecie.