W artystycznym pejzażu przedrozbiorowej Polski, jaki tworzą koncerty cyklu Music First, nie mogło zabraknąć muzyki cerkiewnej. Prowadzeni przez Maestra Andrzeja Kosendiaka artyści Wrocław Baroque Ensemble zaprezentują Kanon Zmartwychwstania. Dzieło to uchodzi za największe osiągnięcie Mykoły Dyleckiego – siedemnastowiecznego kompozytora wykształconego na terenie naszego kraju w jego ówczesnych granicach, a więc w Wilnie i prawdopodobnie w Warszawie. Jego zasługą jest dokonanie przełomowej syntezy prawosławnej muzyki liturgicznej oraz barokowej wokalnej polifonii przynależnej do tradycji włoskiej.
Cała nasza wiedza o życiu Dyleckiego, uznawanego czasem za pierwszego ukraińskiego kompozytora o międzynarodowej renomie, pochodzi z jego redagowanego kilkukrotnie i w kilku językach traktatu teoretycznego pod tytułem Gramatyka muzyczna. Artysta przyszedł na świat około 1630 roku w Kijowie będącym wówczas częścią Korony Polskiej. Po pobycie w Rzeczypospolitej działał w Smoleńsku oraz Moskwie. We wspomnianej pracy sformułował założenia stylu śpiewu wielogłosowego określanego jako partiesnoje pienije/partiesnyj spev (od łac. partes – ‘partie głosowe, głosy chóralne’), a także objaśniał zasady kompozycji wielogłosowej, w tym polichóralnej. W kontekście późniejszej popularności dzieła rola Gramatyki… w rozpowszechnieniu w Europie Wschodniej osiągnięć zachodniej sztuki kompozytorskiej jest nie do przecenienia. Podobnie doniośle rysuje się znaczenie siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej jako miejsca spotkania kultur i pośrednika w transmisji ich dokonań.
Uroczysty i przepełniony radością Kanon Zmartwychwstania, który zabrzmi w wykonaniu śpiewaczek i śpiewaków Wrocław Baroque Ensemble w cerkwi pod wezwaniem Świętych Cyryla i Metodego na wrocławskiej Wyspie Piasek, napisany został nie później niż w latach osiemdziesiątych XVII wieku. Ośmiogłosowy cykl Dylecki nasycił budującymi nastrój metrycznymi i fakturalnymi kontrastami oraz żywym rytmem. Dzieło to przeznaczone było do wykonywania w Wielkanoc podczas nabożeństwa Jutrzni Paschalnej. Przygotowane przez zespół nagranie tego utworu znalazło się na czternastej płycie z serii Music First. Muzyka I Rzeczypospolitej, w całości poświęconej postaci Mykoły Dyleckiego.