Cykl koncertów Music First zakończy się w niedzielny wieczór we wrocławskiej Katedrze. Prowadzeni przez Andrzeja Kosendiaka artyści Wrocław Baroque Ensemble wykonają dzieła polskich osiemnastowiecznych twórców: Marcina Józefa Żebrowskiego i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Miejsce i czas koncertu nie są przypadkowe, na program składają się bowiem muzyczne opracowania tekstów liturgii godzin: nieszporów i komplety.
Vesperae, czyli nieszpory, osiągnęły w XVIII wieku wysoką rangę wśród kościelnych nabożeństw. W ważne święta należała się im szczególna oprawa muzyczna. W klasztorze jasnogórskim, który po papieskiej koronacji obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej stał się jednym z najważniejszych ośrodków muzycznych w ówczesnej Polsce, rolę kapelmistrza przez wiele lat pełnił Marcin Józef Żebrowski. Jego zbiór Vesperae in D cum variis psalmis został tak pomyślany, by mógł posłużyć do odprawiania nabożeństw między innymi podczas wszystkich uroczystości maryjnych roku liturgicznego.
W 2022 roku Wrocław Baroque Ensemble przygotował i utrwalił na nagraniu układ modlitw przeznaczonych na dzień Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Pragnąc odtworzyć historyczny kontekst liturgii, muzycy wykorzystali fragmenty chorału oraz dodali kilka innych kompozycji Żebrowskiego. Na przykład Nieszpory zwieńczy więc sekwencja Mittit ad Virginem, której zwrotki śpiewane są naprzemiennie z pieśnią w języku polskim – Zdrowaś bądź Maryja. W języku muzycznym Żebrowskiego dostrzegalne są wpływy stylu neapolitańskiego. Obok siebie występują stylistyczne pozostałości baroku oraz jaskółki klasycyzmu.
Autor komplety, starszy o dwa pokolenia Grzegorz Gerwazy Gorczycki, działał w pierwszym trzydziestoleciu XVIII wieku, przede wszystkim w Krakowie. Był księdzem katolickim, a z wykształcenia teologiem. Po śmierci powszechnie uznany został za największego polskiego muzyka jego czasów. Jako wieloletni kapelmistrz wawelskiej katedry tworzył przede wszystkim dzieła religijne. Completorium skomponowane jest w barokowym stile moderno, na głosy z instrumentami, wśród których uwagę zwracają wysokie trąbki (clarino).
W otwierających cykl radosnych psalmach zaobserwować można grę kontrastów stanowiącą podstawę techniki koncertującej. Fragmenty te zaliczają się do gatunku barokowego koncertu wokalnego (o funkcji religijnej). W hymnie Te lucis ante terminum na pierwszy plan wysuwa się tradycyjna polifonia. Częścią bogatą w wyraz jest zaś responsorium In manus tuas. Wieńczące dzieło opracowanie kantyku Symeona zapewnia zastrzyk energii na nowy tydzień. Prawdopodobnie tak miało to działać na osiemnastowiecznych paulinów.