Shinichi Suzuki był jednym z tych pedagogów, którzy bez granic wierzą w potencjał swoich wychowanków. Twierdząc, że każdy człowiek rodzi się utalentowany, opracował cieszącą się popularnością na całym świecie metodę umożliwiającą najmłodszym naukę gry na instrumencie.
Choć metoda Suzuki opracowana została w połowie ubiegłego stulecia, to do dziś cieszy się poparciem wielu pedagogów. A to dlatego, że Suzuki odszedł od tradycyjnego sposobu kształcenia muzyków, między innymi poprzez angażowanie w proces nauki rodziców. Podobno gry na instrumencie może się nauczyć tak, jak języka, każdy – naśladując starszych. Zaangażowani rodzice, uczący się muzykowania wraz z dzieckiem, to już połowa sukcesu. Druga część to stworzenie dziecku warunków sprzyjających ćwiczeniu i dalszemu rozwijaniu umiejętności. Pomaga w tym zachęcanie do słuchania muzyki i chodzenie na koncerty, gra zespołowa i podkreślanie roli współpracy. Okazuje się zatem, że metoda Suzuki to coś więcej niż przepis na to, jak nauczyć kilkuletnie dzieciaki gry na instrumencie. To przede wszystkim swego rodzaju filozofia, w której główną rolę w kształtowaniu młodej osobowości odgrywa jej otoczenie.
O tym, jakie efekty przynosi metoda Suzuki, przekonają słuchaczy młodzi muzycy występujący w ramach przedostatniego koncertu 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Wraz Chórem Chłopięcym NFM wystąpią: Chór „Con Brio”, a także orkiestry szkół Suzuki. Najmłodsi spośród tegorocznych wykonawców przedstawią niezwykle zróżnicowany repertuar – począwszy od baroku, na muzyce najnowszej kończąc. Finałem koncertu będzie bowiem prawykonanie nowego utworu wrocławskiego kompozytora i pedagoga – Michała Moca. Całość poprowadzi Antonio Mosca, dyrygent żywo propagujący metodę Suzuki we Włoszech.
Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016