W ramach niemiecko-polskiej wymiany kulturalnej specjaliści od wykonawstwa historycznego z obydwu krajów, w osobach członków Hoffmeister Quartett oraz solistów Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, wystąpią wspólnie na estradzie NFM. Co stanie się przedmiotem wymiany? Bardzo atrakcyjne, lecz niestety wciąż mało znane, kompozycje na kameralne zespoły smyczkowe. Z polskiej strony będą to kwartety Elsnera i Moniuszki, ze strony niemieckiej – kwintet, którego autorem jest urodzony nieopodal dawnego Breslau Franz Xaver Gebel.
Józef Elsner kojarzony jest powszechnie jako zasłużony nauczyciel Fryderyka Chopina, który przyczynił się do odkrycia jednego z naszych największych narodowych skarbów. Pamiętać trzeba jednak o tym, że ów związany ze Lwowem i Warszawą kompozytor z pochodzenia był Niemcem i w końcówce XVIII wieku pobierał nauki w Breslau. Z tego powodu postać Elsnera stanowi idealny symbol polsko-niemieckich związków kulturalnych, jego zasługi dla muzyki polskiej są zresztą nie do przecenienia. „Komu najsłuszniej, jeżeli nie pierwszemu założycielowi muzyki naszej krajowej, należy się hołd każdego jej zwolennika?” – to wzniosłe pytanie, przyznające Elsnerowi palmę pierwszeństwa w zakresie wdrażania polskiego stylu narodowego, zamieścił Stanisław Moniuszko na egzemplarzu swego Kwartetu d-moll z 1839 roku podarowanym siedemdziesięcioletniemu już wtedy warszawskiemu kompozytorowi. Młodzieńczy utwór Moniuszki, który zabrzmi w ten środowy wieczór tuż po kwartecie Elsnera, zachwyca słuchaczy piękną, na wskroś romantyczną melodyką.
Po przerwie przyjdzie czas na romantyzm w wydaniu niemieckim, pod względem stylu pokrewnym muzyce Beethovena. Autor Kwintetu powstałego w 1842 roku, Franz Xaver Gebel, to istny obieżyświat wśród kompozytorów. Z rodzinnego Śląska, przez Peszt, wywędrował aż do Moskwy. Zabawił także we Lwowie, zatem i w jego biografii odnajdujemy akcent polski. Do wykonania Kwintetu op. 28 potrzebna jest zdwojona obsada, dlatego do członków Hoffmeister Quartett dołączą artyści z WOB-u.