Piet Kuijken, fot. archiwum artysty
Akademia Mendelssohnowska
Albumblatt
22.02.2017
śr.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Variations concertantes D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 17, MWV Q19
J.S. Bach III Suita wiolonczelowa C-dur BWV 1009 w aranżacji na wiolonczelę i fortepian R. Schumanna
I. Moscheles Melodisch-Contrapuntische Studien op. 137a według Das Wohltemperierte Klavier J.S. Bacha na wiolonczelę i fortepian
***
F. Mendelssohn Bartholdy Albumblatt (1835) na wiolonczelę i fortepian, II Sonata D-dur na wiolonczelę i fortepian op. 58, MWV Q 32

Wykonawcy:

Roel Dieltiens – wiolonczela
Piet Kuijken – fortepian historyczny

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 30 do 70 zł

Akademię Mendelssohnowską rozpoczynamy koncertem dwóch artystów, którzy poprowadzą tegoroczne kursy mistrzowskie odbywające się w ramach festiwalu. Belgijscy wirtuozi i pedagodzy, Roel Dieltiens oraz Piet Kuijken, zaprezentują wyjątkowe dzieła na wiolonczelę i fortepian – zarówno te autorstwa Feliksa Mendelssohna Bartholdyʼego, jak i aranżacje dzieł jego największego idola, Jana Sebastiana Bacha.

W domu Mendelssohnów od zawsze kochano muzykę. Wiele z pisanych przez Feliksa utworów wykonywano niemal od razu po ich powstaniu, w ramach koncertów, które co niedzielę organizowali jego rodzice. Występowały na nich wszystkie dzieci Abrahama i Lei. Tworzyły one doskonały zespół wokalno-instrumentalny: Fanny zachwycała wszystkich grą na fortepianie, Paul grał na wiolonczeli, a Rebecca śpiewała. Sam Felix wtórował im czasem na fortepianie, czasem na skrzypcach lub altówce. Kto wie, może dzięki rodzinnym koncertom twórczość kameralna Mendelssohna jest tak wyjątkowa? Wśród wielu utworów możemy wyróżnić chociażby nieco mniej znane dzieła na wiolonczelę i fortepian, w tym dedykowane bratu kompozytora Variations concertantes D-dur op. 17. Podobnie jak pozostałe kompozycje instrumentalne artysty, utwór ten zachwyca śpiewnością i gracją – wszak Mendelssohn wszystkie instrumenty traktował niczym głos ludzki i tworzył za ich pomocą wręcz „pieśni bez słów”.

Gdyby w historii nie pojawiły się takie postaci jak Mendelssohn, z pewnością znalibyśmy dziś o wiele mniej utworów dawnych mistrzów. W ramach „koncertów historycznych” artysta często prezentował dzieła wybitnych twórców poprzednich stuleci. Kompozytor był również wielkim miłośnikiem Bacha – dlatego też podczas pierwszego wydarzenia Akademii Mendelssohnowskiej nie zapominamy o dziełach mistrza baroku. Tym razem zostaną one przedstawione w nieco innej odsłonie: III Suita wiolonczelowa C-dur zabrzmi w romantycznej aranżacji Roberta Schumanna, a melodie z przełomowego zbioru preludiów i fug (Das Wohltemperierte Klavier) pobrzmiewać będą w Melodisch-Contrapuntische Studien Ignaza Moschelesa.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się