Czas na kolejny koncert chóralny – tym razem Sala Czerwona NFM będzie miejscem spotkania różnorodnych kultur muzycznych Azji i Europy Zachodniej.
Chór NFM wystąpi pod batutą Kaoru Tani – młodej dyrygentki japońskiego pochodzenia, laureatki VII Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej „W stronę polifonii” organizowanego we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Artystka od lat jest związana z austriacką sceną muzyczną – po wyjeździe z Japonii swoje umiejętności kształciła kolejno na uczelniach w Wiedniu i Grazu. Występuje nie tylko jako dyrygentka, lecz także jako chórzystka w Arnold Schoenberg Chor i Wiener Singverein. Reprezentowane przez Kaoru Tani kultury – japońska i austriacka – mają swe odbicie w specjalnie przygotowanym programie koncertu.
Muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni przybliżą dzieła czołowego japońskiego kompozytora XX wieku – Tōru Takemitsu. Pochodzący z Tokio artysta działał w drugiej połowie ubiegłego stulecia. W swojej twórczości wielokrotnie powracał do brzmień japońskiej muzyki ludowej – zarówno wprowadzając tradycyjne instrumenty, jak i nawiązując do tradycyjnych pieśni. Doskonałym przykładem wykorzystania twórczości ludowej przez Takemitsu jest Sakura – utwór będący opracowaniem tradycyjnego śpiewu wykonywanego w Japonii w czasie, gdy kwitną drzewa wiśniowe. Żywo związany z kulturą swego kraju Takemitsu nie stronił nigdy od twórczości powstającej w zachodnim kręgu kulturowym – wręcz przeciwnie, z zafascynowaniem słuchał muzyki m.in. Arnolda Schönberga. Ten austriacki kompozytor zasłynął przede wszystkim jako ojciec zrywającej z tradycją muzyczną techniki dodekafonicznej. Nie był jednak przeciwnikiem przeszłości, na co wskazują Drei Volksliedsätze op. 49, które skomponował w 1948 roku. Te krótkie pieśni na chór a capella są zakorzenione w brzmieniach XV i XVI wieku.
W programie wieczoru nie zabraknie również dzieł tak rozpoznawalnych artystów, jak austriacki kompozytor Johann Nepomuk David (nauczyciel Helmuta Lachenmanna), kontynuujący w XX wieku tradycję bachowską niemiecki organista i kompozytor Max Reger oraz Ernst Křenek – kolejny austriacki modernista i zwolennik muzyki atonalnej.