Maciej Koczur / fot. David Scigalski
Musica Polonica Nova
#OśCzasu
26.04.2018
czw.
19:00
NFM, Sala Czarna
Program:

K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne*
P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
***
W. Szalonek Aarhus Music             
A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot
A. Porzyc –so mny wrd thgs kpt happng  **               
***
M. Stańczyk Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę**

Zamówienie utworu Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę Marcina Stańczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

18:15  / NFM, foyer -1
Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #OśCzasu / Prowadzenie: Krzysztof Stefański

Wykonawcy:

Maciej Koczur – dyrygent
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne
 

Lokalizacja:
NFM, Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
Cennik:
od 5 do 50 zł

@LutosławskiQuartet @LutosAirQuintet @Koczur @Gołaj
#RezydentMPN #prawykonanie #elektronika #akuzmatyka #OpaskiNaOczy #MuzykaKameralna #spacjalizacja #sonoryzm #NowyRomantyzm #mikrointerwały #gest #postmodernizm #KwartetSmyczkowy #KwintetDęty #kwartet #FormaEwolucyjna #dynamika #kontrast #mikrointerwały #audiosfera #DźwiękiKombinowane

Podróż przez historię polskiej muzyki współczesnej, w którą zabiorą słuchaczy dwa zespoły kameralne NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet. Zaczną ją od sonoryzmu, następnie przejdą przez nurt nowego romantyzmu i postmodernizmu, a skończą na utworach najmłodszego pokolenia kompozytorów. W finale koncertu zespoły wspólnie prawykonają utwór kompozytora rezydenta festiwalu – Marcina Stańczyka.

Trudno wyobrazić sobie muzykę polską XX i XXI wieku bez sonoryzmu. To właśnie ten kierunek rozsławił w świecie polskich twórców festiwal Warszawska Jesień. W nurcie tym przestaje się liczyć dźwięk, a podstawą utworu staje się brzmienie – często uzyskane w nietypowy sposób: przez stukanie, szarpanie, pocieranie. Prekursorem wielu nowych technik wykonawczych na instrumentach smyczkowych był Krzysztof Penderecki. David Harrington, lider słynnego amerykańskiego Kronos Quartet, nazwał jego I Kwartet smyczkowy rodzajem leksykonu – sonorystycznej encyklopedii. Równie awangardowe rozwiązania dla instrumentów dętych wprowadził Witold Szalonek. Interesowały go szczególnie „dźwięki kombinowane”: rodzaj wielodźwięków możliwych do wykonania na instrumentach dętych. Szalonek badał możliwości tych instrumentów, analizował dokonywane wraz z muzykami nagrania i opracował autorski system notacji wielodźwięków, które wprowadzał do swoich partytur. Aż dziw, że Aarhus music stanowi jedyny utwór na kwintet dęty w dorobku kompozytora. Brzmieniowy radykalizm sonoryzmu po pewnym czasie spotkał się z reakcją w postaci nowego romantyzmu. Techniczne zdobycze sonoryzmu nie zostały zapomniane, lecz połączone z dźwiękiem, z wyraźną linią melodyczną. Sam tytuł Kwintet wiosenny Aleksandra Lasonia nawiązuje do romantycznego zachwytu przyrodą, choć już w nowej odsłonie dźwiękowej. Muzyczny postmodernizm chętnie sięgał do kolażu i łączył współczesne techniki kompozytorskie z cytatami i nawiązaniami do muzyki przeszłości. Podobne zabiegi można znaleźć w twórczości Pawła Mykietyna, choć jego II Kwartet smyczkowy przede wszystkim eksploruje bogactwo mikrotonów. Anna Porzyc, choć również korzysta ze zdobyczy sonoryzmu, bardziej interesuje się gestem muzyka niż brzmieniem, tworzy rodzaj instrumentalnego teatru. Gest jest również bardzo ważny w twórczości Tadeusza Wieleckiego. Brzmienia wreszcie powracają w twórczości Marcina Stańczyka, jednak już oddzielone od źródła dźwięku. Kompozytor zachęca słuchaczy do założenia opasek na oczy. W ciemności trudno odróżnić dźwięki instrumentów od tych dźwięków, które dobiegają z głośników, a odgłosy i szmery dobiegające z sali od szmerowych efektów uzyskiwanych przy użyciu instrumentów…

Utwór Marcina Stańczyka Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę powstał w czasie rezydencji kompozytorskiej amerykańskiej Fundacji w Bogliasco we Włoszech.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

31. Musica Polonica Nova | trailer
Dofinansowano ze środków:
71/42 #1
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
10.04
śr.
18:30
NFM, foyer -3
Poview
LutosAir Quintet
10.04
śr.
19:00
NFM, Sala Czarna
Finnegans W/Fake | Teatr Polski w Podziemiu
Wydarzenie towarzyszące
10.04
śr.
20:30
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
71/42 #2
Aleksander Stachowski
11.04
czw.
18:30
NFM, foyer +2
AccordiON/OFF
Koncert Związku Kompozytorów Polskich
11.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czarna
Finnegans W/Fake | Teatr Polski w Podziemiu
Wydarzenie towarzyszące
11.04
czw.
19:00
Piekarnia – Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
POP-up
Ensemble Kompopolex
11.04
czw.
20:00
NFM, Sala Kameralna
Sztuka wyzwolONA
 
11.04
czw.
21:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
Avant –– Pop
Wydarzenie we współpracy z „Glissando”
12.04
pt.
17:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
71/42 #3
Maciej Koczur / Artur Zagajewski
12.04
pt.
19:00
NFM, foyer+4
Maximum
Pierre Jodlowski / Aleksader Wnuk
12.04
pt.
19:30
NFM, Sala Czerwona
Trio – Riot
Trio Smyczkowe Leopoldinum
12.04
pt.
20:15
NFM, Sala Kameralna
Krew
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
12.04
pt.
21:00
Przestrzeń NFM
71/42 #4
Maciej Koczur / Caroline Mayrhofer
13.04
sob.
17:00
NFM, foyer+4
34. Musica Polonica Nova | Karnet całodniowy
 
13.04
sob.
17:00
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 1
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04
sob.
17:30
NFM, Sala Główna (parter)
Transfuzja // 1 – instalacja
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04
sob.
17:45
Przestrzeń NFM
Tafla – instalacja
Rafał Fundowicz
13.04
sob.
18:00
NFM, foyer -3
kOMNata 1, czyli Królestwo rzeczy i przyjemności? Dopamina
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04
sob.
18:30
NFM, Sala Czerwona
Transfuzja // 2 – wideo-art
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04
sob.
19:30
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 2
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04
sob.
20:00
NFM, Sala Główna (balkony)
Am I AI?
NeoQuartet
13.04
sob.
20:30
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Transfuzja // 3 – performans
Piotr Damasiewicz / Kuba Wójcik
13.04
sob.
21:15
Przestrzeń NFM
TransOrganic // 3
Jan Paweł Przegendza / Maciej Michaluk
13.04
sob.
21:30
NFM, Sala Główna (chór, estrada)
kOMNata 2, czyli Rzeczywistości równoległe, Awatary
Szymon Bywalec / Orkiestra Muzyki Nowej
13.04
sob.
22:00
NFM, Sala Czerwona
Strefa Ruchu: Czy muzyka nowa jest subkulturą?
Wydarzenie we współpracy z „Ruchem Muzycznym”
14.04
niedz.
16:30
NFM, foyer -1, czerwone kanapy
71/42 Finał
Maciej Koczur / SoundCheck – New Music Ensemble
14.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czarna
było / jest
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
14.04
niedz.
19:30
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się