Henry Purcell, największy angielski kompozytor epoki baroku, cieszył się tak wielkim uznaniem współczesnych, że zwano go Orpheus Britannicus – brytyjskim Orfeuszem. Koncert poświęcony patronce muzyki, św. Cecylii, będzie spotkaniem z jego twórczością. Dzieła artysty zabrzmią w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod batutą Andrzeja Kosendiaka.
W programie znalazły się kompozycje instrumentalne Purcella. Wieczór rozpocznie się wykonaniem opracowania hiszpańskiego tańca w metrum trójdzielnym, czyli Chaconne g-moll Z. 730. Zabrzmi także popularna, znana z licznych nagrań i interpretacji Fantasia Upon One Note Z. 745 oraz I Sonata h-moll Z. 802.
Funeral Sentences, czyli Man That Is Born of a Woman Z. 27, In the Midst of Life Z. 17A i Thou Knowest, Lord, the Secrets of Our Hearts Z. 58C, to dzieło napisane w 1695 roku dla uświetnienia odbywających się w marcu uroczystości pogrzebowych zmarłej w wieku zaledwie trzydziestu dwóch lat królowej Marii II Stuart. Kompozytor sięgnął do tekstów zgromadzonych w Modlitewniku powszechnym. W rezultacie powstała muzyka pełna dostojeństwa, stonowana, pozbawiona bardziej dramatycznych akcentów, pasująca tym samym do smutnego wydarzenia.
Zupełnie odmiennymi pod względem nastroju utworami są Raise, Raise the Voice Z. 334 oraz Welcome to All the Pleasures, czyli dwie ody na dzień św. Cecylii. Pierwszy, składający się z czterech części i wyróżniający pogodnym nastrojem, Purcell napisał w 1685 roku. Z kolei Welcome to All the Pleasures to najwcześniejsze dzieło, które twórca skomponował ku czci tej świętej; wykorzystał tekst Christophera Fishburna. Powstało ono na zamówienie The Musical Society of London i miało swoje prawykonanie w listopadzie 1683 roku w londyńskim York Buildings, czyli pierwszej w tym mieście sali koncertowej. Oda składa się z dziewięciu części. Rozpoczyna ją instrumentalna Uwertura, po której następują odcinki wokalno-instrumentalne (czysto instrumentalna jest jeszcze jedynie część siódma – Interludium).