Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty
Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty
Koncerty kameralne
Chopin i Liszt | odwołany
25.03.2021
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

F. Chopin Polonez fis-moll op. 44, Mazurek g-moll op. 24 nr 1, Mazurek C-dur op. 24 nr 2, Mazurek As-dur op. 24 nr 3, Mazurek b-moll op. 24 nr 4, Ballada f-moll op. 52
F. Liszt Les jeux d’eaux à la Villa d’Este S. 163/4 z cyklu Années de pèlerinage III, Églogue S. 160/7 z cyklu Années de pèlerinage I, Sonetto 104 del Petrarca S. 161/5 oraz Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata S. 161/7 z cyklu Années de pèlerinage II

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Wykonawcy:

Piotr Alexewicz – fortepian

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że Fryderyk Chopin i Ferenc Liszt należeli do najwybitniejszych kompozytorów i pianistów epoki romantyzmu. Trudno byłoby jednak znaleźć ludzi tak bardzo od siebie różnych i odmiennie patrzących na muzyczne rzemiosło. Doskonale zostanie to zobrazowane w utworach wybranych przez Piotra Alexewicza.

Choć Chopin był uważany za jednego z najwybitniejszych pianistów swoich czasów, nie znosił występować publicznie i w ciągu całego życia dał tylko trzydzieści koncertów. Bilety na nie rozchodziły się jak świeże bułeczki, a zdarzało się to nawet jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Kompozytor wolał jednak grać w salonach, otoczony znanymi sobie ludźmi, co do których miał pewność, że dobrze zrozumieją jego dzieła. Najbardziej cenił niezbyt głośne, ale pozwalające mocno różnicować barwę fortepiany Pleyela. Z kolei Liszt był typowym zwierzęciem estradowym. Uwielbiał występować w dużych salach, podbijać serca publiki, a aplauz rozhisteryzowanego tłumu działał na niego jak afrodyzjak. Najbardziej cenił sobie umożliwiające szybką grę fortepiany Erarda, instrumenty może niezbyt subtelne, ale za to głośne.

W epoce rozmiłowanej w idei korespondencji sztuk Chopin tworzył dzieła abstrakcyjne. W komentowaniu ich był bardzo dyskretny, a już do szewskiej pasji doprowadzały go wymyślne, poetyckie tytuły, którymi wydawcy opatrywali partytury bez zgody artysty. Liszt uwielbiał komponować obudowaną komentarzami muzykę programową – inspirowaną malarstwem, literaturą i wydarzeniami z własnego życia. Dla Chopina najważniejszy był wyraz, dla Liszta efekt. Łączyło ich nowatorstwo języka i umiłowanie do kultury muzycznej rodzimych krajów. To właśnie autor Etiudy c-moll „Rewolucyjnej” wprowadził stylizacje polskich tańców. Pięć tego typu utworów – jednego poloneza oraz cztery mazurki – usłyszymy podczas recitalu Alexewicza. Ballada f-moll, ostatnie z czterech tak zatytułowanych dzieł Chopina, to pełen emocjonalnego rozmachu fortepianowy poemat pozbawiony pozamuzycznych odniesień, których nieraz doszukiwano się w nim na siłę. Zgodnie ze słowami Mieczysława Tomaszewskiego ballada ta „[…] niczego nie naśladuje, niczego nie ilustruje. Ona wyraża świat przeżyty i przedstawia świat możliwy, idealny, wyobrażony”.

Années de pèlerinage, czyli „Lata pielgrzymstwa”, to zbiór trzech suit Liszta. Węgierski kompozytor nawiązał w nich do idei romantycznej wędrówki, której celem było doskonalenie samego siebie (literackim punktem odniesienia były tu Lata nauki Wilhelma Meistra Goethego). Inspiracją stały się podróże twórcy po Szwajcarii, Włoszech i Francji. Poszczególne ogniwa zostały opatrzone cytatami z poetów romantycznych, które służą za rodzaj motta. Przy zjawiskowym, koronkowo delikatnym Les jeux dʼeaux à la Villa dʼEste („Gra wody przy willi d’Este”) znalazł się fragment z Ewangelii św. Jana: „[…] woda, którą Ja mu dam, stanie się w nim źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu”. Églogue to wizja idyllicznego poranka z cytatem z Wędrówek Childe Harolda Byrona, natomiast Sonetto 104 del Petrarca jest dziełem inspirowanym lirykiem sławnego poety włoskiego. Wieczór zostanie zwieńczony wykonaniem diabolicznej, mrocznej i efektownej Après une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata, nazywanej także „Sonatą Dantejską”. Kompozytor ukazał w niej wędrówkę Dantego po piekle w sposób upiornie sugestywny i pod względem dźwiękowym niezwykle radykalny.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się