Zapraszamy na recital wybitnego organisty Andrzeja Chorosińskiego, podczas którego wysłuchamy trzech arcydzieł. Tylko jedno z nich zostało przez twórcę pierwotnie pomyślane jako kompozycja organowa, dwa pozostałe są aranżacjami utworów przeznaczonych na chór a cappella i na fortepian.
Koncert rozpocznie monumentalna Fantazja i fuga na temat chorału „Ad nos, ad salutarem undam” Ferenca Liszta, napisana w 1850 roku w Weimarze. Kompozytor oparł się w niej na chorale z pierwszego aktu cieszącej się wówczas popularnością opery Prorok Giacoma Meyerbeera, któremu też zadedykował swój utwór. Dzieło składa się z trzech odcinków – pierwszy to utrzymana w umiarkowanym tempie fantazja, rozwijająca się aż do potężnej kulminacji, drugi, jasny w brzmieniu i pogodny, jest z kolei utrzymany w tempie wolnym, a całość wieńczy fuga zakończona potężną, świetlistą apoteozą. Następnie wysłuchamy Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, które napisał na wieść o śmierci kardynała Stefana Wyszyńskiego, a później włączył je do monumentalnego Polskiego Requiem. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy podczas uroczystości żałobnych hierarchy 31 maja 1981 roku w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Kompozycja rozpoczyna się powoli, w cichej dynamice, ewokuje nastrój modlitewnego skupienia. Muzyka stopniowo staje się coraz bardziej żarliwa i ekspresyjna, by po przejmującej, oznaczonej w partyturze quasi in grido (prawie jak krzyk) kulminacji na słowie peccata (grzechy) znowu przycichnąć i zwolnić.
Ostatni utwór w programie koncertu, suita Obrazki z wystawy, to jedno z najbardziej znanych dzieł Modesta Musorgskiego. Powstała jako wyraz hołdu złożonego przez kompozytora przyjacielowi, malarzowi Wiktorowi Hartmannowi. Rosyjski twórca umuzycznił wybrane obrazy kolegi. Poszczególne ogniwa to m.in. melancholijny Stary zamek, Bydło, figlarny Taniec kurcząt w skorupkach, muzyczny portret bogatego i biednego Żyda, czyli Samuel Goldenberg i Szmul, upiorna Chatka na kurzej stopce i wieńcząca dzieło monumentalna Wielka Brama Kijowska. Suita Musorgskiego w oryginale była przeznaczona na fortepian, jednak prędko doczekała się licznych opracowań na inne składy. Najbardziej znana jest bez wątpienia aranżacja przygotowana na wielką orkiestrę przez Maurice’a Ravela. Podczas tego koncertu utwór zabrzmi w wersji przygotowanej przez niemieckiego kompozytora Oskara Gottlieba Blarra i Andrzeja Chorosińskiego.