Il Suonar Parlante Orchestra / fot. Luis Duarte
Akademia Muzyki Dawnej
Telemann w Pszczynie
26.02.2022
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

G.Ph. Telemann  
Koncert a-moll na flet podłużny, violę da gamba i orkiestrę TWV 52:a1
Concerto alla Polonese G-dur TWV 43:G7: I. Dolce, II. Allegro
Uwertura B-dur TWV 55:B8 „Ouverture burlesque”: II. Scaramouches (oprac. V. Ghielmi)

Cyganji Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi)
Magyar Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Iai Devlale So Tẻ Kẻrav – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli)
S. Palúch Hajduk Dance wg melodii z manuskryptu Annae Szirmay-Keczer (1688)
J. Bihari Adagio affectuoso
V. Ghielmi, S. Palúch Mozart the Gypsy wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
S. Palúch Mozart Sîrba wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
***
J.G. Graun Koncert d-moll na violę da gamba i orkiestrę: III. Allegro
G.Ph. Telemann Solo per voi tra mille – aria z kantaty Pastorella venga bella TWV 20:62
A. Vivaldi Koncert D-dur RV 208 „Grosso Mogul”: II. Grave recitativo (oprac. A. Tampieri, M. Comendant)
F. Benda Koncert G-dur na klawesyn, smyczki i b.c.: III. Allegro scherzando
G.Ph. Telemann  Overture-Suite Es-dur TWV 55:Es3 „La Lyra”: III. Vielle (oprac. V. Ghielmi)
Šol páii pe luludjori – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli, S. Pazlúch)
Saltus Pollonicus and Hungaricus z manuskryptu z Uhrovca (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Cântec de leagǎn – tradycyjna kołysanka mołdawska (oprac. G. Gibelli, M. Comendant)
J.Ph. Kirnberger Masura (oprac. V. Ghielmi, S.Palúch)
Trana nanna – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. S. Palúch)

Czas trwania: [100']

Wykonawcy:

Il Suonar Parlante Orchestra:
Vittorio Ghielmi – viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Graciela Gibelli* – śpiew
Dorothee Oberlinger* – flet podłużny
Stano Palúch*, Alessandro Tampieri*, Nicolas Penel – skrzypce
Laurent Galliano – altówka
Marco Testori – wiolonczela
Riccardo Coelati Rama – kontrabas
Marcel Comendant* – cymbały
Shalev Ad-el – klawesyn

*partie solowe

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 35 do 55 zł

Ogniste pracownice fabryki cygar, budapeszteńskie szansonistki i ukrywające się w taborach księżniczki – gdy w XIX wieku barwne cygańskie stroje, żywiołowe rytmy i egzotyczne skale opanowały europejskie sceny operowe, był to przejaw komercjalizacji i petryfikacji kultury już od wieków obecnej w Europie. Każde spotkanie muzyki cygańskiej i lokalnej dawało w rezultacie nową jakość, z każdej konfrontacji jedna i druga tradycja wychodziły odmienione, co podczas koncertu przybliżą muzycy Il Suonar Parlante Orchestra pod dyrekcją Vittoria Ghielmiego.

Niezwykły program, który proponuje nam Vittorio Ghielmi – odpowiedzialny za kierownictwo artystyczne Il Suonar Parlante Orchestra – narodził się z lektury osiemnastowiecznego rękopisu z Sepsiszentgyörgy (obecnie Sfântu Gheorghe w Rumunii). Wśród kompozycji poważnych i uczonych zapisano tam również melodie cygańskie. Fragmenty te pozbawione są opracowania, jakby były spisywane niemalże na gorąco, z pasją dokumentalisty. Kilka melodii zostało opracowanych przez Ghielmiego i skrzypka należącego do ansamblu, Stano Palúcha, w różnym stopniu – znajdziemy tu proste układy w odtworzonym (a także: wyobrażonym) stylu cygańskich kapel, ale też daleko sięgające przekształcenia, będące już w istocie kompozycjami oryginalnymi. Dla porównania i uzupełnienia w programie znalazły się pieśni lowarskie i mołdawskie. Ten, kto zapisał cygańskie tańce i melodie, niewątpliwie był muzykiem wykształconym. Świadczy o tym między innymi obecność w źródłach pisanych tą samą ręką kopii Hassego czy Telemanna.

W swojej autobiografii z 1740 roku hamburski kantor opisuje swoje kontakty z muzyką polską i hanacką (morawską) graną na dudach i skrzypcach. W Pszczynie i Krakowie zachwycał się improwizacjami grajków akompaniujących do tańca: „człek uważny mógłby w osiem dni zebrać pomysłów na całe życie”. Wyraźnie wyodrębniające się fragmenty w jego twórczości –w koncercie, uwerturach czy suitach – w akompaniamencie tylko burdon, w melodii dziwne kroki, w harmonii ostre współbrzmienia – są niewątpliwie wspomnieniem owego „barbarzyńskiego piękna”, którym Telemann tak zachwycił się w młodości, a którego, jako kompozytor poważny i poważany, nigdy nie odważył się oddać w pełni ani zacytować in crudo.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się