Zapraszamy na koncert uczestników tegorocznej edycji Akademii Orkiestrowej NFM, czyli projektu, którego celem jest profesjonalne przygotowanie młodych muzyków do pracy w orkiestrach. Wystąpią oni pod kierownictwem Roksany Kwaśnikowskiej, prymariuszki Lutosławski Quartet. W programie koncertu znalazły się przebojowe Cuatro estaciones porteñas Astora Piazzolli i Cztery pory roku op. 8 Antonia Vivaldiego.
Las cuatro estaciones porteñas Astora Piazzolli to złożona z czterech tańców suita, znana też pod tytułem „Cztery pory roku w Buenos Aires”. Poszczególne ogniwa zostały ułożone przez kompozytora w innej kolejności niż w znanych i lubianych koncertach Antonia Vivaldiego, do których Piazzolla odwołał się w tytule cyklu: Otoño porteño („Jesień”), Invierno porteño („Zima”), Primavera porteña („Wiosna”) i Verano porteño („Lato”). Utwór Piazzolli jest specyficznym, bo utrzymanym w stylistyce tango nuevo, odpowiednikiem barokowego arcydzieła Vivaldiego. Tango nuevo zachowuje zmysłowy charakter oraz porywającą rytmikę, które przesądzają o niepodrabialnym charakterze tego argentyńskiego tańca, a jednocześnie w twórczy sposób włącza w swój nurt elementy muzyki poważnej i jazzu.
Cykl koncertów na skrzypce, smyczki i basso continuo zatytułowany Cztery pory roku jest jednym z najpopularniejszych dzieł muzyki klasycznej. Jest częścią większego zbioru utworów ujętych pod wspólnym tytułem Spór między harmonią a wyobraźnią. Cykl Cztery pory roku stanowi szczytowe osiągnięcie w gatunku koncertu barokowego, reprezentuje też nurt muzycznego malarstwa dźwiękowego. Mnóstwo w nim intrygujących efektów dźwiękonaśladowczych – wychwycić można szczekanie psa, śpiew ptaków, nadchodzącą letnią burzę, a nawet szczękanie zębów na mrozie. Koncerty te w żywy i bezpośredni sposób pokazują relacje łączące człowieka z naturą i jego zależność od zachodzących w niej zjawisk. Chwytliwość melodii, wyrazista rytmika i emocjonalność tych dzieł zapewniają im niesłabnącą popularność.