Juliusz Wesołowski / fot. archiwum artysty
Juliusz Wesołowski / fot. archiwum artysty
Koncerty kameralne
Harfa męskim okiem
11.06.2022
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

J.S. Bach Schafe können sicher weiden – aria z kantaty Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd BWV 208 (oprac. S. Pack)
H. Purcell Two in One Upon a Ground (oprac. G. Saulyte)
C. Franck Prélude, Fugue et Variation op. 18 (oprac. D. Owens)
E. Granados Andaluza oraz Oriental ze zbioru Doce danzas españolas op. 37 (oprac. C. Salzedo, C.R. Peña Montoya, J. Wesołowski)
P. Mascagni Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza (oprac. C.R. Peña Montoya, J. Wesołowski)
M. Ravel Moja matka gęś – suita orkiestrowa (oprac. J.B. Escosa)
Tańce z krajów Ameryki Łacińskiej (oprac. C.R. Peña Montoya, J. Wesołowski)
I. Stakvilė Ehrhardt Stellae in coelo; Iso Vuorijärvi

Publiczność zasiądzie na krzesłach i pufach.

 

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Carlos Roberto Peña Montoya, Juliusz Wesołowski – harfy

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 25 do 35 zł

Harfa jest instrumentem dość rzadko pojawiającym się w roli solowej. Zazwyczaj jedynie uatrakcyjnia brzmienie wielkiej orkiestry symfonicznej, ustępując pod względem siły brzmienia wielu innym instrumentom. Podwójny recital w wykonaniu dwóch wybitnych wirtuozów harfy, Carlosa Roberta Peñi Montoyi oraz Juliusza Wesołowskiego, będzie pokazem możliwości brzmieniowych tego chordofonu.

Wieczór rozpoczną dwa utwory napisane przez wybitnych kompozytorów epoki baroku. Schafe können sicher weiden to popularna, pogodna i liryczna aria z kantaty Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd BWV 208 autorstwa Johanna Sebastiana Bacha. W oryginale jest to dzieło, w którym główna linia melodyczna powierzona jest sopranowi. Spokojem i dostojeństwem charakteryzuje się Two in One Upon a Ground, dzieło autorstwa angielskiego twórcy, Henry’ego Purcella. Kompozytor ten cieszył się tak wielkim uznaniem ze strony współczesnych, że określili go oni mianem brytyjskiego Orfeusza. Wykonanie Prélude, Fugue et Variation op. 18 Césara Francka przeniesie publiczność do muzyki epoki romantyzmu. Ta napisana w 1862 roku kompozycja jest łagodna i pełna liryzmu.

W zupełnie inny świat zabiorą słuchaczy dwa krótkie dzieła hiszpańskiego kompozytora Enrique Granadosa. Oriental i Andaluza pochodzą ze zbioru Doce danzas españolas, w którym twórca w nadzwyczaj udany sposób włączył elementy muzyki hiszpańskiej do swego języka muzycznego. Intermezzo to najbardziej znany fragment orkiestrowy z opery Rycerskość wieśniacza. Autorem tego utworu jest Pietro Mascagni, jeden z czołowych przedstawicieli weryzmu w muzyce włoskiej przełomu XIX i XX wieku. Chociaż wspomniane dzieło było jego pierwszą operą, to z miejsca zyskało ogromną popularność, której nie udało się osiągnąć żadnemu z innych utworów tego kompozytora.

Zabrzmi także suita Moja matka gęś Maurice’a Ravela, czyli jedno z najbardziej znanych dzieł opartych na baśniach, w tym wypadku tych autorstwa Charles’a Perraulta. Składa się ona z pięciu ogniw, których bohaterami są kolejno: Śpiąca Królewna, Tomcio Paluch, Brzydulka oraz Piękna i Bestia. Całość wieńczy barwny i efektowny Zaczarowany ogród. W programie recitalu znalazły się także tańce z krajów Ameryki Łacińskiej w opracowaniu Montoyi i Wesołowskiego. Na zakończenie koncertu zabrzmią zaś dwa utwory współczesnej litewskiej kompozytorki Indrė Stakvilė Ehrhardt. Będą to Stellae in coelo oraz Iso Vuorijärvi.  

Po koncercie zapraszamy na spotkanie z Carlosem Robertem Peñą Montoyą i Juliuszem Wesołowskim, którzy opowiedzą o współpracy w duecie harfowym i technice gry na tym instrumencie.

 

Koncert został wyprodukowany  przy udziale studentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w ramach warsztatów realizowanych w ramach projektu pt. „Zintegrowany program rozwoju Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, zadanie 2 "Organizacja szkoleń, warsztatów praktycznych i wizyt studyjnych dla studentów".

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Krzyżowa-Music. Muzyka dla Europy
Koncert kameralny w ramach festiwalu Krzyżowa-Music
01.09
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się